خواص شگفت انگیز لیمو عمانی برای سلامتی

خواص لیمو عمانی
خواص لیمو عمانی

لیمو عمانی چیست؟

لیمو عمانی (لیمو امانی) که به نام های لیمو سیاه یا لومی عمانی (در زبان بومی مردم عمان) هم شناخته می شود، در واقع نوعی لیمو ترش خشک شده است که به عنوان ادویه و چاشنی در آشپزی عمانی، ایرانی و کشور های خلیج فارس استفاده می شود.

لیمو عمانی مانند دیگر اعضای خانواده مرکبات به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش داده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید لیمو عمانی برای سلامتی بدن، طرز تهیه و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی لیمو عمانی برای بدن

1. سلامت قلب

لیمو عمانی به دلیل مقادیر بالای پتاسیم موجود در آن به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و با تقویت عضلات قلب خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

2. معده و دستگاه گوارش

گفته می شود که لیمو سیاه باعث افزایش اشتها می شود، ناراحتی معده را درمان می کند و با بهبود حرکات روده برای پیشگیری و درمان یبوست و اسهال مفید می باشد.

3. سم زدایی روده ها

لیمو عمانی به دلیل مقادیر بالای ویتامین C که دارد و همچنین به دلیل خواص ضد میکروبی طبیعی به سم زدایی و پاک سازی روده ها کمک می کند.

4. سرطان

گفته می شود که برخی ترکیبات لیمو امانی تقسیم سلولی در بسیاری از سلول های سلولی سرطانی را کاهش داده و خطر ابتلا به سرطان را از بین می برد.

5. تقویت سیستم ایمنی بدن

لیمو عمانی به دلیل مقادیر بالای ویتامین C که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت های ویروسی را کاهش می دهد.

6. منبع عالی ویتامین D

گفته می شود که مقادیر بالای ویتامین D موجود در لیمو سیاه با تقویت استخوان ها خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان را کاهش می دهد و به تقویت عضلات و دندان ها کمک می کند.

7. زنان در دوران پس از زایمان

لیمو سیاه یکی از بهترین منابع ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای جبران عناصر از دست رفته در دوران بارداری است؛ ویتامین C موجود در لیمو عمانی به تقویت سیستم ایمنی بدن زنان پس از زایمان کمک کرده و خستگی و کمبود انرژی در آن ها را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات لیمو عمانی

تا کنون هیچ گونه گزارشی از عوارض جانبی لیمو عمانی منتشر نشده است.

طبع لیمو عمانی چیست؟

طبیعت و مزاج لیمو عمانی سرد و خشک می باشد. لیمو عمانی سرشار از ریبوفلاوین، فولیک اسید، ویتامین C، ویتامین D، کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر و پتاسیم است.

لیمو عمانی بومی کشور عمان است و به عنوان یک چاشنی پایه در تهیه غذاهای عربی، ایرانی و هندی استفاده می شود.

طرز تهیه لیمو عمانی

لیمو عمانی را به دو روش مختلف می توان خشک کرد؛

روش اول : اگر لیمو ترش های شیرازی بر روی درخت خشک شوند، لیمو عمانی به دست آمده به رنگ زرد یا قهوه ای روشن دیده می شود که گوشت درون آن سیاه رنگ و براق است.

این نوع لیمو عمانی طعم شیرین تر و اسیدیته کمتری دارد.

روش دوم : اگر لیمو ترش شیرازی را به مدت مدت پنج دقیقه در آب نمک بجوشانند و سپس به مدت چندین هفته زیر نور خورشید خشک کنند، لیمو عمانی به دست آمده دارای پوست و گوشت سیاه رنگ می شود.

این نوع لیمو عمانی مزه ای تلخ تر دارد و اسیدی تر است.

طریقه مصرف لیمو عمانی

لیمو عمانی خشک شده را به صورت درسته، خرد شده و پودر یا گرد لیمو (برای تهیه گرد لیمو آن را می شکنند، هسته ها را خارج کرده و سپس در آسیاب پودر می کنند) برای تهیه انواع غذا های ایرانی مانند خورش ها (قورمه سبزی و قیمه)، سوپ، خوراک سبزیجات و انواع غذا های عربی و سس استفاده می کنند.

لیمو عمانی را برای تهیه چای و دمنوش آن به کار می برند.

منابع : omanmagazinesteemit

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی