خواص شگفت انگیز ماش قرمز (لوبیای آزوکی) برای سلامتی

خواص لوبیا آزوکی یا ماش قرمز
خواص لوبیا آزوکی یا ماش قرمز

لوبیای آزوکی چیست؟

لوبیای آزوکی که به نام های آدوکی و ماش قرمز هم شناخته می شود، یک لوبیای کوچک بیضی شکل است که در کشور های آسیای شرقی به ویژه ژاپن و هیمالیا به فراوانی یافت می شود. آن ها به رنگ های مختلفی در طبیعت یافت می شوند اما لوبیا قرمز آزوکی بیشتر از انواع دیگر استفاده می شود.

لوبیا آزوکی سرشار از آنتی اکسیدان ها، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، ویتامین B6، فولات، پتاسیم، منیزیم، منگنز، فسفر، مس، روی، آهن، سلنیوم، پروتئین و فیبر است.

لوبیا آزوکی باعث بهبود سلامت قلب می شود، به لاغری و کاهش وزن کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را از بین می برد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید لوبیای آزوکی برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی لوبیا آزوکی برای سلامتی

1. معده و دستگاه گوارش

لوبیا آزوکی به دلیل مقادیر بالای فیبر موجود در آن به بهبود هضم غذا کمک می کند و باعث بهبود عملکرد روده می شود؛ در واقع فیبر موجود در لوبیا آزوکی باعث افزایش باکتری های مفید روده شده که اسید های چرب زنجیره ای شبیه بوتیرات را ایجاد می کنند و با بهبود عملکرد روده ها خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهند.

2. قند خون و دیابت

مقادیر بالای فیبر موجود در لوبیای آزوکی، حساسیت به انسولین را بهبود بخشیده و با کاهش قند خون پس از غذا خوردن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

آزمایشات نشان داده که پروتئین موجود در لوبیا آزوکی ممکن است فعالیت آلفا گلوکوزیداز روده را مختل کند؛ آلفا گلوکوزیداز، آنزیمی است که کربوهیدرات های پیچیده را به قند های ساده تبدیل می کند و جلوگیری از عمل آن می تواند موجب کاهش قند خون شود.

برخی محققان معتقدند که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در لوبیا آزوکی به دلیل خواص ضد التهابی طبیعی، اثرات ضد دیابتی دارند.

3. لاغری و کاهش وزن

بعضی شواهد نشان می دهد که ترکیبات موجود در لوبیا آزوکی می توانند بیان ژن هایی که باعث کاهش اشتها می شوند، را افزایش دهند و به این ترتیب با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد شوند.

علاوه بر این لوبیا آزوکی غنی از پروتئین و فیبر است، دو ماده مغذی که با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری نقش مهمی در لاغری و کاهش وزن دارند.

در یک مطالعه شش هفته ای مشخص شده افرادی که روزانه حداقل 90 گرم حبوبات مصرف می کنند تا 2.9 کیلوگرم کاهش وزن داشته اند.

بررسی های اخیر نشان داده که لوبیا آزوکی مهمی در کاهش وزن و کاهش چربی بدن داشته است.

4. کلسترول خون و قلب

مطالعات نشان می دهد که لوبیا آزوکی به دلیل مقادیر بالای فیبر و آنتی اکسیدان هایی که دارد، باعث کاهش چربی خون (تری گلیسیرید و کلسترول بد خون) و فشار خون بالا شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

مطالعات انسانی همواره نشان داده که مصرف منظم حبوبات به کاهش کلسترول خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را از بین می برد.

5. دوران بارداری

لوبیا آزوکی یکی از بهترین مواد غذایی برای زنان باردار محسوب می شود؛ مقادیر بالای فولات موجود در لوبیا آزوکی برای جنین در دوران بارداری ضرروی است و خطر ابتلا به نقص لوله عصبی را در آن ها کاهش می دهد.

6. سرطان

مطالعات نشان داده که لوبیا آزوکی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد خطر ابتلا به سرطان روده، پستان، تخمدان ها و مغز استخوان را کاهش می دهد.

7. افزایش طول عمر

لوبیاها و از جمله لوبیا آزوکی مقادیر کمی آمینواسید متیونین دارند و تحقیقات نشان داده که رژیم های کم متیونین ممکن است باعث افزایش طول عمر شوند.

8. پوکی استخوان

برخی مطالعات اولیه نشان می دهد که مصرف لوبیا آزوکی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی که دارد باعث تقویت استخوان ها شده و خطر ابتلا به شکستگی های لگن و پوکی استخوان را کاهش می دهد.

9. بدنسازی

لوبیای آزوکی منبع غنی پروتئین گیاهی است که به افزایش لنرژی بدن و عضله سازی در ورزشکاران و بدنسازان کمک می کند.

10. سندروم پیش از قاعدگی

لوبیا آزوکی به دلیل مقادیر بالای آهن، منگنز و فسفر که دارد به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کرده و خطر ابتلا به سندروم پیش از قاعدگی و علائم آن را کاهش می دهد.

جالب است بدانید که زنان ژاپنی بعد از قاعدگی، از سوپ لوبیای آزوکی استفاده می کنند تا از ابتلا به کم خونی جلوگیری کنند.

عوارض و مضرات لوبیا آزوکی

زیاده روی در مصرف لوبیای آزوکی می تواند باعث احتباس گاز در روده ها، حالت تهوع و اسهال شود.

طریقه مصرف لوبیا آزوکی

لوبیای آزوکی را با شکر می جوشانند و یک پوره شیرین ایجاد می کنند که برای تهیه انواع دسر و شیرینی های چینی و ژاپنی از آن استفاده می شود.

لوبیا آزوکی را به صورت پخته شده و یا جوانه زده شده برای تهیه انواع غذا، خوراک، سوپ، سالاد و ناتو به کار می برند.

از لوبیا آزوکی نوعی آرد تهیه می کنند که برای تهیه انواع غذا استفاده می شود.

لوبیا آزوکی را برای تهیه خمیر لوبیا که آن نامیده می شود به کار می برند، از خمیر لوبیا برای تهیه مانجو، موناکا، تورایاکی و آنپان استفاده می شود.

روش پخت لوبیا آزوکی

لوبیا آزوکی خشک را پاک کنید تا هیچ گونه آلوگی و سنگ ریزه ای نداشته باشید.

لوبیا ها را خوب بشویید و به مدت 8 ساعت در آب سرد خیس کنید. روز بعد لوبیا آزوکی را در قابلمه ای بریزید و به ازای هر فنجان لوبیا، 3 فنجان آب به آن ها اضافه کنید و بگذارید 45 تا 60 دقیقه بپزند تا خوب له شوند.

لوبیای آزوکی پخته شده را می توانید بلافاصله استفاده کنید یا به مدت 3 تا 5 روز در یخچال و تا 8 ماه در فریزر نگهداری کنید.

طرز تهیه جوانه لوبیا آزوکی

1. در یک کاسه بزرگ لوبیا آزوکی را خوب بشویید.

2. لوبیا ها را در ظرف شیشه ای بریزید و بر روی آن ها آب سرد بریزید تا کامل روی آن ها را بپوشاند. بگذارید به مدت 2 ساعت در آن خوب خیس بخورد.

3. مقداری از آب ظرف را خالی کنید. سر ظرف شیشه ای را با با پارچه توری ببندید (پارچه ی توری را با کش دور ظرف شیشه ای ببندید)، حالا درب فلزی ظرف را بگذارید و آن را وارونه کنید به گونه ای که لوبیا کازوکی ها در مقدار آب موجود در ظرف غوطه ور باشند.

4. ظرف شیشه ای را همانطور وارونه به مدت 3 تا 4 روز در یک جای تاریک مثلا در کابینت بگذارید. هر روز صبح و عصر بر روی آن ها به آرامی آب بریزید و سپس آبکش کنید، دوباره مقدار کمی آب بر روی آن ها بریزید و به جای اول بازگردانید.

5. پس از 3 روز جوانه لوبیا آزوکی شما آماده می شود. زمانی می توانید از جوانه ها استفاده کنید که حداقل 2.5 سانتیمتر رشد کرده باشند.

ارزش غذایی لوبیا آزوکی (100 گرم)

  • کالری : 128
  • چربی : کمتر از 1 گرم
  • کربوهیدرات : 25 گرم
  • پروتئین : 7.5 گرم
  • فیبر : 7.3 گرم

در ادامه بخوانید : خواص ماش سبز برای سلامتی

منابع : healthlinestylecraze

فال روزانه کوکا