خواص نان چاودار | طرز تهیه و پخت نان خوشمزه چاودار در منزل

عکس و طرز تهیه نان چاودار
طرز تهیه نان چاودار خانگی

نان چاودار چیست؟

نان چاودار (به انگلیسی : rye bread) یکی از بهترین انواع نان های شناخته شده است که با استفاده از آرد چاودار تهیه می شود و برای سلامتی بدن، لاغری و کاهش وزن و پیشگیری و درمان دیابت مفید می باشد.

طرز تهیه نان چاودار خانگی

روش اول

مواد لازم برای تهیه نان چاودار

  • مخمر – 1/5 قاشق سوپ خوری
  • آب گرم – 2 فنجان
  • نمک – 1/5 قاشق چای خوری
  • زیره سبز – 1/5 قاشق چای خوری (به دلخواه)
  • آرد چاودار – ½ فنجان
  • آرد گندم یا آرد جو – 3 فنجان
  • نشاسته ذرت – 1/4 قاشق چای خوری
  • آب – 1/4 فنجان

طرز پخت نان با آرد چاودار

در یک کاسه بزرگ مخمر، آب گرم، نمک، زیره سبز، آرد چاودار و آرد گندم را با هم ترکیب کنید و خوب به هم بزنید تا مخلوط شده و خمیری صاف و یک دست ایجاد کند. روی خمیر را با یک حوله یا پارچه ی نخی بپوشانید تا گرم شده و به اصطلاح ور بیاید. (1 تا 2 ساعت زمان  برای ور آمدن خمیر کافی است)

بر روی یک سطح صاف مقداری آرد بریزید و خمیر را بر روی آن بگذارید و چانه بگیرید.

یک ظرف پیتزا پزی کم عمق را درون سینی فر در دمای 450 درجه فارنهایت بگذارید تا داغ شود.

در یک ظرف دیگر نشاسته ذرت و آب را با هم ترکیب کرده و به مدت 45 ثانیه در مایکروویو بگذارید.

حالا خمیر را در ظرف پیترا پزی بگذارید و پهن کنید تا شکل بگیرید، بر روی آن نشاسته ذرت بمالید. درون سینی فر مقداری آب بریزید تا نان را بخار پز کند و بگذارید به مدت 30 دقیقه در فر پخته شود.

نان چاودار آماده است، آن را تکه تکه ببرید و به همراه غذا میل کنید.

روش دوم

مواد لازم برای تهیه نان چاودار

  • آرد چاودار – 450 گرم
  • نمک – 1 قاشق چای خور
  • مخمر – 7 گرم
  • زیره – 1 قاشق غذا خوری
  • آب گرم – 450 گرم

طرز تهیه نان چاودار

در یک کاسه بزرگ آرد چاودار را با نمک، مخمر و زیره ترکیب کنید. حالا آب گرم را به آرامی به ظرف اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیری یک دست حاصل شود.

بر روی خمیر را با یک پارچه ی نخی بپوشانید و بگذارید 45 تا 60 دقیقه بماند تا ور بیاید.

فر را بر روی دمای 200 درجه سانتیگراد یا 400 درجه فارنهایت تنظیم کنید و یک سینی پیتزا پزی را در آن بگذارید تا داغ شود.

خمیر ور آمده را بر روی یک ورق کاغذی نچسب درون ظرف پیتزا پزی بگذارید و پهن کنید و در فر قرار دهید تا به مدت 45 تا 60 دقیقه بپزد.

نان چاودار آماده است، آن را تکه تکه ببرید و برای انواع غذا استفاده کنید.

خواص و فواید نان چاودار

لاغری و کاهش وزن

نان چاودار حاوی مقادیر بالای فیبر است که به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

دیابت و قند خون

مقادیر بالای فیبر موجود در نان چاودار عدم تحمل گلوگز را بهبود بخشیده و به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

نان چاودار دارای خواص ضد التهابی است و خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات نان چاودار

سلیاک

نان چاودار گلوتن دارد به همین دلیل توصیه می شود که افراد مبتلا به بیماری سلیاک از مصرف آن خودداری کنند.

دوران بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعات دقیقی از تاثیر نان چاودار بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

طبع نان چاودار

طبیعت نان چاودار معتدل می باشد. نان چاودار سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین C، سدیم، پتاسیم، کلسیم، آهن، فیبر و پروتئین می باشد.

ارزش غذایی نان چاودار

  • کالری : 1950
  • چربی : 7 گرم
  • کربوهیدرات : 408 گرم
  • پروتئین : 59 گرم
  • فیبر : 33 گرم
  • قند : 2 گرم

منابع : thestayathomechef