خواص شگفت انگیز سرکه نارگیل برای سلامتی

عکس و خواص سرکه سیب
خواص سرکه سیب

سرکه نارگیل یکی از محبوب ترین چاشنی های غذا در کشور های جنوب شرقی آسیا و هند است که از تخمیر شیره گل های درخت نارگیل یا آب نارگیل (آب موجود در نارگیل) به مدت 8 تا 12 ماه و کاملا طبیعی به دست می آید. سرکه نارگیل سفید رنگ بوده و مزه ی آن کمی از سرکه ی سیب ترش تر است.

سرکه نارگیل سرشار از ویتامین C، کولین، آهن، مس، بور، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی است. این سرکه خوش طعم می تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود، به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید سرکه نارگیل برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی سرکه نارگیل برای سلامتی

1. منبع پلی فنول ها و پروبیوتیک ها

تحقیقات نشان می دهد که سرکه نارگیل حاوی مقادیر بسیار بالای پلی فنول هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را کاهش می دهد.

علاوه بر این، به دلیل فرآیند تخمیر 8 تا 12 ماهه، سرکه نارگیل منبع باکتری های مفید که به نام پروبیوتیک ها شناخته می شوند، می باشد. پروبیوتیک ها به بهبود عملکرد دستگاه گوارش انسان کمک می کنند.

2. قند خون و دیابت

سرکه نارگیل ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد؛

مقادیر قابل توجه استیک اسید موجود در سرکه نارگیل ممکن است باعث کاهش قند خون بعد از مصرف غذا های حاوی کربوهیدرات شود.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که سرکه نارگیل ممکن است سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت را کاهش داده و حساسیت به انسولین را تا 34 درصد بهبود بخشد.

3. لاغری و کاهش وزن

استیک اسید موجود در سرکه سیب باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

مطالعات متعدد نشان داده که استیک اسید علاوه بر کاهش اشتها، باعث خاموش شدن ژن ذخیره کننده چربی و در نتیجه افزایش چربی سوزی بدن می شود.

در یک مطالعه، افرادی که سرکه نارگیل را به یک وعده غذایی خود اضافه می کنند تا 275 کالری کمتری در روز مصرف کرده اند.

در یک مطالعه 12 هفته ای، افرادی که روزانه 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) سرکه نارگیل مصرف کرده اند تا 3.7 کیلوگرم کاهش وزن و تا 0.9 درصد کاهش در چربی بدن نشان می دهند.

4. سلامت قلب

فشار خون : مقادیر بالای پتاسیم موجود در سرکه نارگیل به کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

کلسترول خون : مطالعات حیوانی نشان می دهد که سرکه نارگیل ممکن است باعث کاهش چربی خون (تری گلیسیرید و کلسترول بالای خون) شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد.

در انسان، تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه 1-2 قاشق غذا خوری (15-30 میلی لیتر) سرکه نارگیل ممکن است باعث کاهش چربی شکم و تری گلیسیرید بالای خون (دو عامل خطر ابتلا به بیماری قلبی) شود.

5. معده و دستگاه گوارش

سرکه نارگیل به دلیل مقادیر بالای پروبیوتیک هایی که دارد به بهبود سلامت روده کمک می کند و برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید می باشد.

6. تقویت سیستم ایمنی بدن

سرکه نارگیل به دلیل مقادیر بالای ترکیبات گیاهی و ویتامین C که دارد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های را کاهش می دهد.

سرکه نارگیل به دلیل استیک اسید موجود در آن، با ویروس ها و باکتری های بیماری زا مقابله کرده و خطر ابتلا به مسمومیت غذایی ناشی از E.coli را کاهش می دهد.

سرکه نارگیل همچنین به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد، خطر ابتلا به عفونت واژن را از بین می برد.

خواص سرکه نارگیل برای پوست و مو

سرکه نارگیل را درست مانند سرکه سیب به عنوان پاک کننده طبیعی پوست صورت و همچنین برای پاک سازی پوست سر و مو ها استفاده می کنند.

عوارض و مضرات سرکه نارگیل

مینای دندان

زیاده روی در مصرف سرکه نارگیل به دلیل ماهیت اسیدی که دارد، می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان ها شود. توصیه می شود که سرکه نارگیل را قبل از مصرف با آب یا روغن رقیق کنید.

تداخل دارویی

سرکه نارگیل ممکن است با دارو های کاهش دهنده فشار خون و قند خون تداخل دارویی داشته باشد.

طریقه مصرف سرکه نارگیل

سرکه نارگیل یک جایگزین منحصر به فرد برای انواع سرکه است که آن را برای تهیه انواع غذا، سوپ، سس سالاد و سس ماریناد استفاده می کنند.

سرکه نارگیل را به دلیل خواص ضد عفونی کننده طبیعی که دارد برای شستشوی میوه ها و سبزیجات تازه به کار می برند.

منابع : healthline