خواص دارویی میوه سرخالو برای سلامتی و پوست و مو

خواص و عکس میوه سرخالو
خواص دارویی میوه سرخالو

سرخالو چیست؟

سرخالو یا لیچی میوه کوچک استوایی بومی چین است. این میوه شگفت انگیز که گرد یا بیضی شکل است، پوستی غیر خوراکی به رنگ صورتی-قرمز دارد، گوشت سفید آن اطراف یک هسته بزرگ تیره قرار می گیرد و طعم و عطر آن شیرین و مانند گل می باشد.

سرخالو سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین B6، ویتامین C، پتاسیم، منیزیم، آهن و مس است. میوه لیچی به لاغری و کاهش وزن کمک می کند، برای جوان سازی پوست صورت مفید بوده و باعث پیشگیری و درمان آنفلونزا می شود.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید میوه سرخالو برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی سرخالو برای سلامتی

1. منبع غنی آنتی اکسیدان

سرخالو حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان و دیابت را کاهش می دهد.

2. سرطان کبد

مطالعات نشان می دهد که عصاره میوه لیچی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد، ممکن است به پیشگیری و درمان سرطان کبد کمک کند.

3. سلامت قلب

مقادیر بالای برخی آنتی اکسیدان های موجود در سرخالو باعث تولید اکسید نیتریک می شوند. اکسید نیتریک به گسترش عروق خونی کمک می کند، فشار روی قلب را کاهش داده و باعث سلامت قلب می شود.

4. معده و دستگاه گوارش

مقادیر بالای آب و فیبر موجود در لیچی به بهبود هضم غذا کمک می کند، باعث کاهش درد معده شده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

5. تقویت سیستم ایمنی بدن

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در سرخالو به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و برای درمان سرماخوردگی و آنفلونزا مفید می باشد.

همچنین سرخالو دارای خواص ضد ویروسی قوی است که خطر ابتلا به آنفلونزا و عفونت های ویروسی را کاهش می دهد.

6. لاغری و کاهش وزن

میوه سرخالو کالری کمی دارد، همچنین به دلیل مقادیر بالای آب و فیبر موجود در آن باعث کاهش اشتها شده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

7. بهبود گردش خون در بدن

مقادیر بالای منیزیم، آهن، مس، منگنز و ویتامین C موجود در سرخالو به بهبود گردش خون در بدن کمک می کند. همچنین مقادیر بالای آهن موجود در سرخالو به افزایش گلبول های قرمز خون کمک کرده و برای پیشگیری و درمان کم خونی مفید است.

8. ضد التهاب قوی

سرخالو به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد، دارای خواص ضد التهابی قوی بوده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

9. فشار خون

پتاسیم موجود در سرخالو به آرامش رگ های خونی کمک کرده و باعث کاهش فشار خون بالا در افراد می شود.

10. پوکی استخوان

مقادیر بالای مواد مغذی موجود در سرخالو به تقویت استخوان ها کمک می کند و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

11. افزایش میل جنسی

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که سرخالو به دلیل مقادیر بالای پتاسیم، مس و ویتامین C که دارد باعث افزایش میل جنسی می شود.

خواص سرخالو برای پوست و مو

12. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در میوه لیچی به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و با رفع چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

ماسک ضد چروک قوی

1/4 یک موز رسیده را له کنید و با 4 لیچی پوست کنده و له شدن ترکیب کنید، این مخلوط را به صورت حرکات دایره ای بر روی پوست صورت و گردن ماساژ دهید. بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

13. درمان لکه های پوستی

ویتامین C موجود در سرخالو باعث درمان لکه های پوستی و روشن تر شدن پوست صورت می شود.

ماسک ضد لک خانگی

4 عدد سرخالو پوست کنده و له شده را با استفاده از یک پد پنبه ای بر روی لک های پوستی بمالید، بگذارید 15 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

14. درمان آفتاب سوختگی

مقادیر بالای ویتامین C موجود در لیچی به پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی کمک می کند.

ماسک رفع آفتاب سوختگی

4 سرخالو پوست کنده و له شده را با 1 کپسول ویتامین E ترکیب کنید و بر روی پوست آسیب دیده بمالید، بگذارید 30 دقیقه بماند و سپس با آب سرد خوب بشویید.

15. تقویت و افزایش رشد مو

مقادیر بالای مواد مغذی موجود در میوه سرخالو به ویژه مس به تقویت فولیکو های مو و افزایش رشد آن ها کمک می کند.

ماسک تقویت کننده مو

7 میوه سرخالو پوست کنده و له شده را با 2 قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا ترکیب کنید و بر روی مو ها و پوست سر ماساژ دهید، بگذارید 60 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو خوب بشویید.

16. نرم کننده و درخشان کننده مو

مقادیر بالای ویتامین C، آهن و مس موجود در میوه لیچی به ترمیم مو ها کمک کرده و باعث نرم تر و درخشان تر شدن آن ها می شود.

ماسک نرم کننده و درخشان کننده مو

10 سرخالوی پوست کنده و له شده را بر روی مو ها بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند سپس با آب گرم خوب بشویید.

عوارض و مضرات سرخالو

آلرژی و حساسیت

سرخالو (به انگلیسی : Lychee) و (نام علمی سرخالوی چینی : Litchi chinesis) در برخی افراد ممکن است باعث آلرژی و حساسیت شود.

التهاب مغز سر

برخی تحقیقات اولیه نشان داده که هیپوگلیسین A موجود در لیچی به دلیل سمی بودن می تواند باعث التهاب مغز شود.

دیابت و قند خون

درست است که مقادیر بالای فیبر موجود در میوه لیچی باعث کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت می شود اما فراموش نکنید که این میوه قند زیادی دارد و زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث افزایش قند خون در افراد مبتلا به دیابت شود.

دوران بارداری و شیردهی

متخصصان توصیه می کنند که زنان باردار و شیرده از مصرف سوخالو اجتناب کنند چون ممکن است باعث خونریزی و عفونت شده و به بدن آسیب برساند.

طریقه مصرف سرخالو

میوه سرخالو را پوست کنده، هسته آن را جدا می کنند و از گوشت آن برای تهیه انواع اسموتی، بستنی، سالاد، سس سالاد، نوشیدنی هایی مانند لیموناد، پودینگ و چای و دمنوش استفاده می کنند.

ارزش غذایی سرخالو (100 گرم)

  • کالری : 66
  • چربی : 0.4 گرم
  • کربوهیدرات : 16.5 گرم
  • پروتئین : 0.8 گرم
  • فیبر : 1.3 گرم
  • قند : 15.2 گرم

منابع : healthlinestylecraze – draxe

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا