ریشه تارو چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

عکس ریشه تارو
خواص دارویی ریشه تارو

ریشه تارو چیست؟

ریشه تارو یکی از انواع سبزیجات ریشه ای نشاسته ای است که در اصل بومی هند و مالزی می باشد، برگ ها قلبی شکل هستند، پوست بیرونی آن قهوه ای و گوشت آن به رنگ سفید با لکه های بنفش دیده می شود. تارو هنگام پخت، طعم ملایم و شیرین و بافتی شبیه سیب زمینی پیدا می کند.

ریشه تارو سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها، ویتامین B6، ویتامین C، ویتامین E، پتاسیم، منیزیم، منگنز، مس، آهن، فسفر و فیبر است که به بهبود سلامت قلب، کاهش سطح قند خون و لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کنند.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید ریشه تارو برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی ریشه تارو برای بدن

1. قند خون و دیابت

ریشه تارو به دلیل مقادیر فیبری که دارد به راحتی هضم و جذب نمی شود و جذب سایر کربوهیدرات ها را کند می کند به همین دلیل مانع از افزایش قند خون پس از خوردن غذا می شود.

مطالعات نشان داده اند که رژیم های غذایی با فیبر بالا- حاوی حداکثر 42 گرم در روز- می تواند قند خون را تقریبا تا 10 میلی گرم در دسی لیتر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد.

تارو همچنین حاوی نوع خاصی از نشاسته است که به عنوان نشاسته مقاوم شناخته می شود، انسان قادر به هضم این نوع نشاسته نیست و بنابراین سطح قند خون را بالا نمی برد. تقریباً 12٪ از نشاسته موجود در ریشه تارو پخته شده از نوع نشاسته مقاوم است.

2. سلامت قلب

فیبر و نشاسته مقاوم موجود در ریشه تارو ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهند؛

تحقیقات اساسی نشان داده افرادی که فیبر بیشتری می خورند، تپش قلب در آن ها پایین تر است.

یک مطالعه نشان داد که برای هر 10 گرم فیبر اضافی که در روز مصرف می شود، خطر مرگ در اثر بیماری های قلبی 17 درصد کاهش می یابد.

ریشه تارو همچنین نشاسته ای مقاوم دارد که کلسترول خون بالا را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را از بین می برد.

3. سرطان

ریشه تارو حاوی ترکیبات گیاهی به نام کوئرستین (نوعی پلی فنول) است که می تواند باعث مرگ سلول های سرطانی شده و رشد چندین نوع سرطان به ویژه سرطان پستان و پروستان را کند تر کند.

کوئرستین در واقع یک آنتی اکسیدان قدرتمند است که بدن شما را از آسیب بیش از حد رادیکال آزاد محافظت کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

4. لاغری و کاهش وزن

مقادیر بالای فیبر و نشاسته مقاوم موجود در ریشه تارو با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

مطالعات حیوانی نشان داده که موش های دارای رژیم غذایی حاوی نشاسته مقاوم دارای چربی کل بدن و چربی شکمی کمتری هستند.

5. سلامت روده ها

از آنجا که ریشه تارو حاوی مقدار زیادی فیبر و نشاسته مقاوم است، ممکن است برای سلامتی روده مفید باشد؛

بدن انسان فیبر و نشاسته مقاوم را هضم یا جذب نمی کند، بنابراین آن ها در روده باقی می مانند و هنگامی که به روده بزرگ برسند به عنوان منبع غذایی برای میکروب های مفید عمل می کنند.

باکتری های روده این الیاف را تخمیر کرده و اسید های چرب با زنجیره کوتاه ایجاد می کنند، سلول هایی را که روده را صاف می کنند تغذیه کرده و آن ها را سالم و قوی نگه می دارند.

6. ورزشکاران و بدنسازان

ریشه تارو به دلیل مقادیر بالای کربوهیدرات و نشاسته ای که دارد برای افزایش تولید انرژی در ورزشکاران و بدنسازان استفاده می شود.

7. تقویت سیستم ایمنی بدن

ریشه تارو حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C و آنتی اکسیدان هاست که به تقویت سیستم ایمنی بدن کم می کنند.

8. سلامت چشم ها

ریشه تارو حاوی آنتی اکسیدان های مختلفی از جمله بتاکاروتن و کریپتوزانتین است که باعث سلامت چشم ها شده و خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و آب مروارید را کاهش می دهند.

9. بهبود گردش خون در بدن

مقادیر قابل توجه آهن و مس موجود در ریشه تارو به افزایش تولید گلبول های قرمز خون کمک کرده و با بهبود اکسیژن رسانی در بدن باعث درمان کم خونی می شود.

خواص ریشه تارو برای پوست

مقادیر قابل توجه ویتامین E موجود در ریشه تارو به سلامت پوست کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های پوستی مانند لکه ها و زخم ها را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات ریشه تارو

حساسیت و آلرژی

تارو را نمی توان به صورت خام استفاده کرد چون پروتئاز ها و اگزالات موجود در آن می توانند باعث احساس سوزش در دهان شوند، پخت و پز این ترکیبات را غیرفعال می کند.

طریقه مصرف ریشه تارو

ریشه را به صورت بخارپز شده برای تهیه پوره استفاده می کنند. همچنین ریشه تارو را برای تهیه چیپس، سوپ و خورش به کار می برند.

تارو را به صورت خمیر برای تهیه کیک، شیرینی و نان به کار می برند.

پودر تارو را برای تهیه ی چای و دمنوش آن استفاده می کنند.

ارزش غذایی ریشه تارو (100 گرم پخته شده)

  • کالری : 112
  • چربی : 0.2 گرم
  • کربوهیدرات : 26.4 گرم
  • پروتئین : 1.5 گرم
  • فیبر : 6.7 گرم

در ادامه بخوانید : خواص یام چیست؟

منابع : healthlinestylecraze