خواص درمانی روغن درخت سرو و طرز استفاده از آن

خواص درمانی روغن درخت سرو
خواص درمانی روغن درخت سرو

روغن درخت سرو یکی از انواع روغن های ضروری است که از شاخه ها، ساقه ها و برگ های درخت سرو کوهی تهیه می شود. روغن سرو کوهی سرشار از آلفا پینن، کارن و لیمونن است.

روغن سرو دارای خواص ضد باکتری، ضد میکروبی و خواص ضد قارچی طبیعی است و برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها مفید است.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید روغن درخت سرو برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی روغن درخت سرو برای بدن

1. درمان سرفه

در طب سنتی از روغن های ضروری مانند روغن درخت سرو برای درمان سرفه استفاده می شود. روغن سرو دارای ترکیباتی به نام کامفن است که برای پیشگیری و درمان سرفه مفید می باشند.

روغن سرو کوهی به کاهش خلط در سیستم تنفسی کمک می کند و به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد، برای پیشگیری و درمان سرفه، آسم و برونشیت مفید می باشد.

توصیه می شود که چند قطره روغن سرو را در یک دستگاه بخور بریزید تا در فضا منتشر شود و سعی کنید که نفس های عمیق بکشید. همچنین می توانید چند قطره روغن سرو رقیق شده به وان حمام اضافه کنید و در آن استراحت کنید.

2. درمان بواسیر یا هموروئید

روغن های ضروری مانند روغن سرو برای درمان بواسیر یا هموروئید مفید هستند؛ استفاده موضعی از روغن درخت سرو در مقعد به کاهش درد و آرامش عضلات این ناحیه کمک کرده و به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد آن را ضد عفونی می کند.

3. درمان واریس

در طب سنتی از روغن های ضروری مانند روغن درخت سرو برای درمان رگ های واریسی استفاده می شود؛ اغلب توصیه می شود که رگ های واریسی را با روغن سرو رقیق شده ماساژ دهید تا به کاهش درد و تورم آن کمک کند.

4. کاهش درد عضلات

ماساژ درمانی با روغن سرو به دلیل خواص ضد اسپاسم طبیعی که دارد، می تواند یک راه موثر برای کاهش درد عضلات بدن به خصوص در ناحیه گردن و کمر باشد.

روغن سرو کوهی به دلیل خواص ضد اسپاسم طبیعی که دارد و همچنین با بهبود گردش خون در بدن به درمان سندروم پای بیقرار (یک بیماری عصبی که باعث گزگز، مورمور، سوزش، درد و کشش در پاها می شود) کمک می کند.

علاوه بر این روغن درخت سرو با افزایش جریان خون در بدن و کاهش التهاب برای درمان سندروم تونل کارپال مفید می باشد.

5. درمان سلولیت

روغن های ضروری از جمله روغن درخت سرو برای کاهش سلولیت مفید هستند. یک مقاله پژوهشی در سال  2017 نشان داده که روغن سرو با بهبود گردش خون در بدن یکی از رایج ترین روغن های ضروری برای درمان سلولیت است.

6. استرس و اضطراب

آروماتراپی با روغن سرو کوهی به دلیل بوی خوبی که دارد به آرامش و بهبود خلق و خوی افراد کمک کرده و با کاهش استرس و اضطراب باعث درمان افسردگی می شود.

خواص روغن درخت سرو برای پوست و مو

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از استفاده از روغن درخت سرو، مقداری از آن را با روغن حامل ترکیب کنید و بر روی پوست بازو یا سینه بمالید و پس از 20 دقیقه بشویید.
چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

7. درمان سریع زخم ها

روغن سرو به دلیل خواص ضد میکروبی قوی که دارد به درمان سریع تر زخم های پوستی کمک کرده و خطر ابتلا به عفونت زخم را کاهش می دهد.

8. آکنه و جوش صورت

جوش صورت و آکنه اغلب توسط باکتری ها ایجاد می شود. استفاده موضعی از روغن سرو به دلیل خواص ضد باکتریایی که دارد مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل کرده و می تواند به پیشگیری و درمان آکنه و جوش صورت کمک کند.

9. دئودورانت طبیعی بدن

روغن سرو دارای عطر و بوی دلپذیری است و به دلیل خواص ضد میکروبی طبیعی که دارد، مانند یک دئودروانت طبیعی عمل کرده و به رفع بوی بد بدن کمک می کند.

10. درمان زگیل

روغن سرو یک درمان خانگی و طبیعی برای زگیل محسوب می شود؛ روغن درخت سرو دارای خواص ضد ویروسی قوی است به همین دلیل می تواند برای پیشگیری و درمان بیماری های پوستی مانند زگیل استفاده شود.

11. تقویت و افزایش رشد مو

روغن درخت سرو با بهبود گردش خون در پوست سر به تقویت فولیکول ها و افزایش رشد موی سر کمک کرده و خطر ابتلا به ریزش مو را کاهش می دهد.

ماسک ضد ریزش مو خانگی

توصیه می شود که 1 تا 3 قطره روغن سرو را به شامپو یا نرم کننده خود اضافه کنید و مو ها را با آن بشویید تا به تقویت آن ها کمک کند.

عوارض و مضرات روغن درخت سرو

آلرژی و حساسیت

روغن سرو یک روغن ضروری است به همین دلیل ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد آلرژی و حساسیت شود که با علائمی مانند بثورات و قرمزی پوست، خارش، تاول و ورم مشخص می شود.

توصیه می شود که قبل از استفاده های موضعی از روغن سرو برای کاهش حساسیت آن را با روغن های حامل از جمله روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن زیتون، آرگان، بادام شیرین، آووکادو یا روغن آفتابگردان رقیق کنید.

مسمومیت

تحقیقات نشان می دهد که بهتر است از خوردن روغن های ضروری جلوگیری شود. برخی از روغن های ضروری از جمله روغن سرو می توانند هنگام مصرف خوراکی باعث مسمومیت شوند.

دوران بارداری و شیردهی

هنوز اطلاعاتی از اثر روغن سرو بر روی زنان باردار و شیرده منتشر نشده به همین دلیل توصیه می شود که زنان در دوران بارداری و شیردهی از مصرف آن اجتناب کنند.

نوزادان و کودکان

متخصصان توصیه می کنند که به هیچ وجه از روغن های ضروری از جمله روغن سرو برای نوزادان و کودکان استفاده نکنید.

حیوانات خانگی

روغن سرو می تواند در حیوانات خانگی باعث بروز عوارضی شود به همین دلیل توصیه می شود که آن را از دسترس حیوانات دور نگه دارید.

طرز تهیه روغن درخت سرو

روغن درخت سرو کوهی از شاخه های جوان، ساقه ها و برگ های سوزنی درخت سرو کوهی در طی فرآیند تقطیر بخار درست می شود.

طرز استفاده از روغن درخت سرو

موضعی : روغن درخت سرو کوهی را با روغن های حامل رقیق کنید و برای درمان بیماری های پوستی، آرتریت، سندرم پای بی قرار، گرفتگی عضلات، آسم، برونشیت، سرفه، سندروم تونل کارپال و قاعدگی دردناک استفاده کنید.

آروماتراپی : 5 تا 7 قطره روغن درخت سرو را در دستگاه بخور بریزید تا بوی آن در فضا پخش شود و باعث کاهش استرس و اضطراب شود.

محصولات بهداشتی : امروزه دئودورانت ها و صابون هایی که شامل روغن سرو هستند به بازار عرضه شده اند.

درمان بیماری های تنفسی : چند قطره روغن درخت سرو رقیق شده را به آب وان حمام اضافه کنید، در آن دراز کشیده و نفس های عمیق بکشید تا بیماری های تنفسی را درمان کند.

منابع : healthline – draxe

🔥 برای مشاهده سریع جدیدترین فال های امروز روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال ام را نشان بده

فال حافظ کوکا
نسرین
نویسنده، مترجم و علاقه مند به موضوعات سبک زندگی، فرهنگ و هنر و سرگرمی