فواید و مضرات خوردن لوبیای قهوه چیست؟

خواص دانه قهوه
خواص دانه قهوه

دانه قهوه را می توان خورد؟ | خواص خوردن دانه قهوه | عوارض جانبی | دوز مصرف

نوشیدنی قهوه از دانه های لوبیا مانند گیلاس قهوه به دست می آید که طی فرایند تولید قهوه، آن ها را خشک و برشته کرده و برای تهیه نوشیدنی دم می کنند. این دانه ها به خصوص اگر با پوشش شکلاتی همراه باشند منبع عالی کافئین محسوب می شوند.

همه ما با فواید فراوان نوشیدن قهوه برای سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های کبدی آشنا هستیم اما آیا خوردن لوبیای قهوه نیز همین تاثیر را روی سلامتی دارد؟

برای پاسخ به این سوال در ادامه مطلب کوکا را همراهی کنید تا با خواص و مضرات دانه قهوه آشنا شویم.

آیا خوردن لوبیای قهوه بی خطر است؟

لوبیای قهوه از صدها سال پیش در میان مردم شناخته و مصرف می شده است. گفته شده قبل از این که از این لوبیاها برای تولید نوشیدنی استفاده شود آن ها را با چربی حیوانی مخلوط و برای افزایش انرژی بدن مصرف می کرده اند.

مواد مغذی موجود در لوبیای قهوه مشابه نوشیدنی قهوه است اما غلظت آن ها به مراتب بیشتر می باشد زیرا قهوه معمولی فیلتر و با آب رقیق می شود، بنابراین تنها بخشی از کافئین و سایر ترکیبات موجود در لوبیاهای کامل به آن منتقل خواهد شد.

علاوه بر این کافئین موجود در لوبیای قهوه نسبت به کافئین موجود در نوشیدنی سریع تر جذب دیواره دهان می شود.

هر دو عامل باعث شده فواید و مضرات مصرف لوبیای قهوه نسبت به نوشیدنی افزایش یابد. بهترین راه برای بهره بردن از حداکثر فواید این دانه ها مصرف متعادل آن ها می باشد و نباید در این مورد زیاده روی شود.

لازم به ذکر است لوبیا قهوه سبز دانه های نارس هستند که طعم چوبی تلخ و ناخوشایند داشته و جویدن آن ها دشوار است در حالی که لوبیاهای برشته قهوه کمی نرم تر هستند. همچنین لوبیای قهوه برشته شده با پوشش شکلاتی اغلب به عنوان میان وعده به فروش می رسد.

خواص و فواید لوبیای قهوه

از آن جا که نوشیدن قهوه بسیار رایج تر از خوردن لوبیای قهوه است اطلاعات زیادی درباره فواید این دانه ها در دسترس نیست، با این وجود به نظر می رسد مصرف آن ها فواید نوشیدن قهوه را به همراه داشته باشد.

برخی فواید احتمالی لوبیای قهوه عبارتند از:

1. منبع عالی آنتی اکسیدان

لوبیای قهوه سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمند است، یکی از فراوان ترین آن ها پلی فنل اسید کلروژنیک می باشد که برای سلامتی بسیار مفید بوده، خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد، با التهاب در بدن مقابله می کند و احتمالا دارای خواص ضد سرطانی می باشد.

مقدار اسید کلروژنیک موجود در لوبیای قهوه بسته به نوع دانه و شیوه برشته کردن متفاوت است.

متاسفانه برشته کردن باعث می شود حدود 50 تا 95 درصد اسید کلروژنیک موجود در این دانه ها از بین برود، با این حال همچنان یکی از بهترین منابع تغذیه ای محسوب می شوند.

2. منبع کافئین آسان جذب

کافئین یک ماده محرک طبیعی است که در انواع مواد غذایی و نوشیدنی ها از جمله قهوه و چای یافت می شود.

گفته شده به طور میانگین کافئین موجود در 8 عدد لوبیای قهوه معادل کافئین موجود در یک فنجان قهوه می باشد اگرچه بدن کافئین موجود در لوبیاهای کامل را سریع تر از کافئین نوشیدنی قهوه جذب می کند.

کافئین روی مغز و سیستم عصبی مرکزی اثر می گذارد و با مهار آدنوزین که از عوامل خواب آلودگی و خستگی می باشد عمل می کند، این ماده فواید زیادی به همراه دارد که از جمله آن ها می توان به افزایش انرژی، هوشیاری، بهبود خلق و خو، حافظه و عملکرد بدنی اشاره کرد.

کافئین در افزایش متابولیسم، بهبود عملکرد ورزشی و کاهش وزن نیز اثر خوبی دارد.

3. سایر فواید 

از دیگر فواید لوبیای قهوه می توان به کاهش موارد زیر اشاره کرد:

  • مرگ و میر
  • بیماری قلبی و سکته مغزی
  • سرطان های خاص
  • بیماری های کبدی از جمله بیماری کبد چرب غیر الکلی، فیبروز کبدی و سیروز کبدی
  • دیابت نوع 2
  • اختلالات مغزی مانند افسردگی، بیماری آلزایمر و پارکینسون

به نظر می رسد عصاره لوبیای قهوه سبز می تواند به کاهش فشار خون در افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند کمک کند.

عوارض جانبی و مضرات لوبیای قهوه

اگرچه خوردن لوبیای قهوه در حد متوسط کاملا سالم و بی خطر است اما زیاده روی در مصرف آن می تواند مشکلاتی برای سلامتی داشته باشد.

به علاوه برخی افراد ممکن است به مواد موجود در لوبیای قهوه حساسیت داشته باشند و عوارض جانبی ناخوشایندی را تجربه کنند.

از جمله مضرات لوبیای قهوه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. سوزش سر دل و ناراحتی معده

برخی ترکیبات موجود در لوبیای قهوه می تواند باعث ناراحتی معده در بعضی افراد شود. علت این مسئله کافئین و ترکیب کاتکول در لوبیای قهوه است که اسید معده را افزایش داده و با برگشت این اسید به مری باعث سوزش سر دل می شود.

نفخ و حالت تهوع از دیگر عوارض گوارشی لوبیای قهوه می باشد، همچنین دیده شده زیاده روی در مصرف عصاره آن به اسهال و ناراحتی معده در افرادی که معده حساس دارند منجر شده است.

اگر از سوزش سر دل یا سایر مشکلات معده رنج می برید لازم است از مصرف قهوه و لوبیای قهوه اجتناب کرده یا آن را محدود کنید.

2. اثر ملین

نوشیدن قهوه در برخی افراد اثر ملین دارد اگرچه به نظر نمی رسد از کافئین موجود در آن نشات گرفته باشد زیرا قهوه بدون کافئین نیز باعث افزایش حرکات روده می شود.

به ندرت دیده شده نوشیدن دوز کم قهوه کافئین دار نیز باعث بروز اسهال شده است.

به افرادی که از بیماری روده ای مانند التهاب روده یا سندرم روده تحریک پذیر رنج می برند توصیه می شود در مصرف لوبیای قهوه احتیاط کنند.

3. اختلال خواب

اگرچه کافئین موجود در لوبیاهای قهوه می تواند انرژی بدن را افزایش دهد اما ممکن است به مشکلات خواب به خصوص در افراد حساس به کافئین منجر شود. مصرف بیش از حد کافئین در این افراد باعث بی خوابی شبانه و خستگی در طول روز می شود.

اثرات کافئین می تواند تا حداقل 9.5 ساعت بعد از مصرف ادامه داشته باشد، بنابراین برای جلوگیری از مشکلات خواب بهتر است مقدار مصرف در طول روز را کاهش داده و از خوردن قهوه در ساعات نزدیک به خواب اجتناب کنید.

4. سایر عوارض

از عوارض ناخوشایند و بالقوه خطرناک مصرف بیش از حد کافئین می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش علائم اضطراب مانند تپش قلب، حالت تهوع و احساس استرس
  • ظاهر شدن علائم ترک شامل سردرد، اضطراب، خستگی، لرزش و کاهش تمرکز (در صورتی که به طور ناگهانی مصرف کافئین قطع شود)
  • افزایش خطر مشکلات بارداری مانند سقط جنین، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس

بنابراین اگر به کافئین حساس هستید، اضطراب دارید یا باردار هستید توصیه می شود از مصرف لوبیای قهوه اجتناب کرده یا مصرف آن را محدود کنید.

در صورتی که بعد از قطع کافئین دچار علائم ترک شده اید بهتر است به تدریج مقدار مصرف را کاهش دهید.

دوز مصرف

این که در طول روز چه تعداد لوبیای قهوه می توانید مصرف کنید به میزان بی خطر بودن کافئین برای شما بستگی دارد.

میزان تحمل کافئین در بدن افراد مختلف متفاوت است اما معمولا مصرف حداکثر 400 میلی گرم (هر نوبت حداکثر 200 میلی گرم) در روز – حدود 4 فنجان قهوه فیلتر شده – برای بزرگسالان بی خطر است، مصرف بیشتر از این مقدار ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

در حال حاضر اطلاعات کافی درباره دوز بی خطر کافئین در کودکان و نوجوانان وجود ندارد اما احتمالا این گروه سنی نسبت به کافئین حساسیت بیشتری دارند.

مقدار کافئین موجود در لوبیای قهوه با توجه به اندازه، نوع و مدت زمان برشته کردن متفاوت است. برای مثال کافئین لوبیای قهوه روبوستا حدود 2 برابر بیشتر از کافئین لوبیای قهوه عربیکا می باشد.

همچنین هر لوبیای قهوه پوشیده از شکلات به طور متوسط حدود 12 میلی گرم کافئین دارد که این مقدار شامل کافئین موجود در شکلات نیز می باشد.

به عبارت دیگر افراد بزرگسال می توانند روزانه حدود 33 لوبیای قهوه پوشیده از شکلات میل کنند بدون آن که از خط قرمز مصرف کافئین عبور کنند اگرچه در این موارد باید به کالری، چربی فراوان و قند های افزودنی نیز توجه داشته و مصرف تا حد امکان محدود شود.

فراموش نکنید برخی مواد غذایی، نوشیدنی ها و مکمل ها نیز ممکن است حاوی مقداری کافئین باشند و باید هنگام محاسبه کافئین دریافتی روزانه آن ها را نیز در نظر گرفت.

در ادامه بخوانید : انواع قهوه عربیکا و روبوستا

منبع: healthline