جیکاما چیست و چه خواصی برای سلامتی دارد؟

خواص جیکاما چیست؟
خواص جیکاما چیست؟

جیکاما چیست؟

جیکاما یکی از انواع سبزیجات ریشه ای بومی مکزیک است که امروزه به طور گسترده ای در فیلیپین و آسیا مورد استفاده قرار می گیرد. جیکاما کروی شکل است، پوست طلایی قهوه ای داشته، گوشت آن نشاسته ای، سفید رنگ، آبدار و ترد بوده و طعم آن کمی شیرین مانند سیب و شلغم می باشد.

گیاه جیکاما حبوباتی مانند لوبیا به نام فاباسه تولید می کند که بسیار سمی هستند. جیکاما را به نام های لوبیای یام، سیب زمینی مکزیکی و شلغم چینی هم می شناسند.

جیکاما سرشار از آنتی اکسیدان، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، پانتوتنیک اسید، فولات، ویتامین C، ویتامین E، آهن، منیزیم، پتاسیم، منگنز، کلسیم، فسفر، روی، مس، پروتئین و فیبر است. به بهبود هضم غذا کمک می کند، باعث لاغری و کاهش وزن شده و خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید جیکاما برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی جیکاما برای سلامتی

1. منبع غنی آنتی اکسیدان ها

جیکاما حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو (عامل بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت، آلزایمر و بیماری های قلبی عروقی) و آسیب سلولی را از بین می برد.

2. سلامت قلب

جیکاما دارای مواد مغذی متعددی است که برای سلامت قلب مفید هستند؛

کلسترول خون : مقادیر بالای فیبر موجود در جیکاما با جلوگیری از تجمع صفرا در روده و همچنین جلوگیری از افزایش تولید کلسترول باعث کاهش کلسترول بالای خون شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را از بین می برد.

بررسی 23 مطالعه نشان داده که مصرف فیبر بالا باعث کاهش کلسترول کلی و کلسترول بد خون می شود.

فشار خون : جیکاما همچنین حاوی پتاسیم است که با آرامش رگ های خونی به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

یک مطالعه نشان داده که پتاسیم باعث کاهش فشار خون و محافظت در برابر بیماری های قلبی و سکته می شود.

علاوه بر این، جیکاما به دلیل مقادیر بالای آهن و مس که دارد ممکن است گردش خون را بهبود بخشد.

جیکاما همچنین منبع طبیعی نیترات است. مطالعات نشان داده که مصرف نیترات به افزایش گردش خون در بدن و بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند.

یک مطالعه در بزرگسالان سالم نشان داده که مصرف آب جیکاما خطر ابتلا به لخته شدن خون را کاهش می دهد.

3. یبوست

مقادیر بالای فیبر و آب موجود در جیکاما به بهبود حرکات روده کمک کرده و برای پیشگیری و درمان یبوست مفید می باشد.

علاوه بر این، جیکاما حاوی نوعی فیبر به نام اینولین است. مطالعات نشان می دهد که اینولین می تواند در افراد مبتلا به یبوست تعداد دفعات حرکت روده را تا 31٪ افزایش دهد.

4. سلامت روده ها

جیکاما حاوی مقادیر بالای فیبر اینولین است که توسط باکتری ها در روده تخمیر شده و باعث افزایش تعداد باکتری های خوب روده می شود.

مطالعات نشان داده اند که انواع باکتری های موجود در روده ممکن است بر وزن، سیستم ایمنی بدن و حتی خلق و خوی افراد تأثیر بگذارند.

رشد باکتری های سالم در روده ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت، چاقی و بیماری های کلیوی را کاهش دهد.

5. سرطان

جیکاما حاوی ویتامین های آنتی اکسیدانی C و E، سلنیوم و بتاکاروتن است که به کاهش رادیکال های آزاد بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند.

مقادیر بالای فیبر موجود در جیکاما اثرات محافظتی در برابر سرطان روده بزرگ دارد. یک مطالعه نشان داد افرادی که بیش از 27 گرم فیبر در روز می خورند در مقایسه با افرادی که کمتر از 11 گرم فیبر استفاده می کنند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ 50٪ در آن ها کمتر است.

همچنین اینولین موجود در جیکاما با افزایش باکتری های سالم روده به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

6. لاغری و کاهش وزن

جیکاما کالری کمی دارد اما حاوی مقادیر بسیار بالای آب و فیبر است که به کاهش اشتها کمک کرده و با جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

7. قند خون و دیابت

جیکاما شاخص گلیسمی پایین دارد و فیبر موجود در آن ممکن است به ثابت نگه داشتن قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند.

مطالعات انجام شده در موش ها نشان می دهد که خوردن جیکاما ممکن است حساسیت به انسولین را افزایش داده، قند خون را کاهش دهد و به این ترتیب احتمال افزایش وزن را از بین می برد.

8. سلامت استخوان

مقادیر بالای اینولین موجود در جیکاما باعث افزایش جذب مواد معدنی و جذب کلسیم به استخوان ها می شود.

همچنین به دلیل مقادیر بالای پتاسیم، منیزیم و منگنز که دارد خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات جیکاما

هنوز هیچ گونه عوارض جانبی درباره جیکاما گزارش نشده است.

طریقه مصرف جیکاما

جیکاما را می توان به صورت خام یا پخته شده برای تهیه انواع خوراک سبزیجات، سالاد سبزیجات، سالاد میوه و به عنوان چیپس در کنار هوموس استفاده کرد.

همچنین جیکامای خام را رنده کرده و به عنوان جایگزین کلم برای تهیه انواع ساندویچ به کار می برند.

ارزش غذایی جیکاما (یک فنجان معادل 130 گرم)

  • کالری : 49
  • چربی : 0.1 گرم
  • کربوهیدرات : 12 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • فیبر : 6.4 گرم

در ادامه بخوانید : خواص لبو قرمز

منابع : healthlinedraxe


خانم های یزدی کلیک کنن