خواص شگفت انگیز انگور فرنگی برای سلامتی و طریقه مصرف آن

خواص انگور فرنگی
خواص انگور فرنگی

انگور فرنگی چیست؟

انگور فرنگی که به نام های گالش انگور یا خار توت هم شناخته می شود، میوه ای کوچک و مغذی از خانوده ی توت هاست که فواید زیادی برای بدن دارند، به رنگ های سبز، زرد-سفید، صورتی، قرمز یا بنفش تیره دیده می شوند و طعم آن ها ترش و شیرین می باشد.

انگور فرنگی به کاهش قند خون در افراد دیابتی کمک می کند، کلسترول خون و فشار خون بالا را کاهش داده و برای پیشگیری و درمان سرطان مفید است.

در ادامه همراه کوکا باشید تا با تمامی فواید انگور فرنگی برای سلامتی بدن و نحوه مصرف آن بیشتر آشنا شوید؛

فواید دارویی و درمانی انگور فرنگی برای بدن

1. لاغری و کاهش وزن

انگور فرنگی کالری کمی دارد و حاوی مقادیر بالای فیبر است که با کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری باعث لاغری و کاهش وزن افراد می شود.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن انواع توت ها از جمله انگور فرنگی می تواند به کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه کوچک نشان داده افرادی که به عنوان میان وعده توت می خورند، در وعده غذایی بعدی خود 130 کالری کمتر مصرف می کنند.

2. منبع آنتی اکسیدان ها

انگور فرنگی به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد و با کاهش رادیکال های آزاد بدن خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو که عامل بسیاری از بیماری ها مانند سرطان، بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و پیری زودرس است را کاهش می دهد.

همچنین مقادیر قابل توجه فلاونول های موجود در انگور فرنگی برای سلامت قلب مفید بوده و دارای اثرات ضد ویروسی و ضد سرطانی هستند.

آنتوسیانین های موجود در انگور فرنگی هم برای سلامت چشم، مجاری ادراری، بهبود حافظه و پیشگیری از سرطان مفید می باشند.

3. قند خون و دیابت

انگور فرنگی به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد، جذب قند به جریان خون را کاهش داده و مانع از افزایش قند خون در بدن می شود.

علاوه بر این، مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره انگور فرنگی یک مهار کننده آلفا گلوکزیداز است. این بدان معنی است که به آنزیم های خاصی در روده کوچک متصل می شود و از انتقال قند روده به جریان خون جلوگیری می کند.

انگور فرنگی حاوی کلروژنیک اسید است که باعث کاهش سرعت جذب کربوهیدرات ها شده و به کاهش قند خون بعد از وعده های غذایی حاوی نشاسته کمک می کند.

4. بهبود عملکرد مغز

انگور فرنگی یک منبع طبیعی اسید های آلی است که مانع از تجمع آهن در سلول های مغز شده و خطر ابتلا به بیماری هایی مانند آلزایمر و سکته مغزی را کاهش می دهد.

علاوه بر این آنتی اکسیدان ها و فیتونوتریشن های موجود در انگور فرنگی به بهبود عملکرد مغز کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های مغزی را کاهش می دهند.

5. سرطان

رژیم های غذایی سرشار از انواع توت ها مانند انگور فرنگی به دلیل مقادیر بالای فیتونوتریشن ها و آنتی اکسیدان هایی که دارند، خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می دهند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که آنتوسیانین های موجود در انگور فرنگی رشد سلول های سرطانی را مهار کرده و ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله روده بزرگ، پانکراس و پستان را کاهش دهند.

6. سلامت قلب

انگور فرنگی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که باعث سلامت قلب شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهند.

آنتی اکسیدان ها با جلوگیری از اکسیداسیون کلسترول بد خون یا LDL، سلامت قلب را بهبود می بخشند.

فلاونول ها و آنتوسیانین های موجود در انگور فرنگی با کاهش فشار خون بالا و بهبود عملکرد رگ های خونی، ممکن است خطر بیماری قلبی را کاهش دهند.

پتاسیم موجود در انگور فرنگی برای سلامتی رگ های خونی ضروری است. این ماده به حفظ ضربان قلب و کاهش فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.

خواص انگور فرنگی برای پوست

7. ضد آفتاب طبیعی

انگور فرنگی منبع عالی آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است که به محافظت از پوست در برابر اشعه مضر نور خورشید کمک کرده و خطر ابتلا به آفتاب سوختگی را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات انگور فرنگی

تاکنون هیچ گونه عوارض جانبی برای انگور فرنگی گزارش نشده است.

طبع انگور فرنگی چیست؟

طبیعت و مزاج انگور فرنگی (نام علمی: Ribes uva-crispa) سرد و خشک می باشد. انگور فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین B5، ویتامین B6، ویتامین C، مس، منگنز، پتاسیم و فیبر است.

رایج ترین انواع انگور فرنگی دو نوع انگور فرنگی آمریکایی ( Ribes uva-crispa) و اروپایی (Ribes hirtellum) هستند.

طریقه مصرف انگور فرنگی

انگور فرنگی را به صورت خام و به عنوان میان وعده استفاده می کنند.

انگور فرنگی را به صورت خام و پخته شده برای تهیه انواع سالاد میوه، سالاد سبزیجات، ماست میوه ای، انواع دسر ها مانند پای، تارت، کمپوت و مربا به کار می برند.

ارزش غذایی انگور فرنگی (یک فنجان معادل 150 گرم)

  • کالری : 66
  • چربی : کمتر از 1 گرم
  • کربوهیدرات : 15 گرم
  • پروتئین : 1 گرم
  • فیبر : 7 گرم

منبع : healthline