خواص و مضرات مصرف انار در دوران بارداری چیست؟

تاثیر خوردن انار در بارداری
فواید مصرف انار برای زنان باردار

زنان باردار می توانند انار مصرف کنند؟ | ارزش غذایی | فواید انار برای دوران بارداری | آب انار و بارداری | نحوه مصرف | مضرات انار در بارداری

رژیم غذایی اهمیت زیادی برای سلامت زنان باردار و جنین دارد و گنجاندن میوه هایی همچون انار در برنامه غذایی بارداری علاوه بر تامین نیازهای بدن، به رفع هوس غذایی کمک کرده و برای سلامت مادر و جنین خطری به دنبال نخواهد داشت.

بسیاری از خانم های باردار به طعم ترش و شیرین انار علاقه دارند، مصرف این میوه به دلیل ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های فراوان موجود در آن برای مادر و رشد جنین به خصوص در سه ماه اول باداری مفید است و به هضم سالم، پیشگیری از یبوست، کم خونی، گرفتگی های عضلانی و رشد بهتر مغز جنین کمک می کند.

برای آشنایی با فواید بی نظیر انار و آب انار برای زنان باردار و تاثیر انار بر جنین در ادامه مطلب با کوکا همراه باشید.

آیا خوردن انار در دوران بارداری مفید و بی خطر است؟

بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه معتقدند مصرف انار چه به صورت دانه های انار یا آب میوه در دوران بارداری ضرر ندارد، اگرچه مدرک پزشکی برای ثابت کردن این ادعا وجود ندارد اما مدرکی هم وجود ندارد که نشان دهد خوردن انار در دوران بارداری خطری برای سلامت داشته است.

هشدار: مصرف عصاره انار در دوران بارداری هرگز توصیه نمی شود و باید از آن اجتناب شود.

ارزش غذایی انار

برخی مقدار مواد مغذی موجود در نصف فنجان (87 گرم) انار به صورت زیر است:

انار (نصف فنجان)مقدار
کالری72
پروتئین1.5 گرم
کربوهیدرات16 گرم
قند12 گرم
فیبر3.5 گرم
چربی1 گرم

فواید انار برای دوران بارداری

انار مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین ها و مواد معدنی فراوانی در خود گنجانده که برای سلامت خانم های باردار ضروری است. از جمله فواید انار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. پیشگیری از کمبود آهن

انار منبع خوب ویتامین C است، مصرف کافی این ویتامین به خصوص برای خانم های باردار ضروری بوده و به سنتز آهن از مواد غذایی مصرفی و جذب بهتر آن توسط بدن مادر و جنین کمک می کند.

مصرف مواد غذایی سرشار از آهن و ویتامین C از کم خونی ناشی از فقر آهن که اغلب باعث زایمان زودرس می شود پیشگیری می کند.

2. هضم سالم

مصرف میوه ها و سبزیجات سرشار از فیبر مانند انار برای خانم های باردار بسیار مفید است زیرا به پیشگیری و درمان یبوست و سایر اختلالات گوارشی رایج در دوران بارداری کمک کرده و با تحریک حرکات روده نقش مهمی در بهبود وضعیت کل بدن ایفا می کند.

3. مقابله با رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد ضایعاتی هستند که در نتیجه فرایندهای مختلف بدن تولید شده و باید مانند سموم از بدن خارج شوند اما گاهی ممکن است به دلایلی در بدن باقی بمانند و به سلول ها، مولکول های دی ان ای و جفت جنین آسیب برسانند.

بهترین راه مقابله با رادیکال های آزاد مصرف مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان از جمله انار است، این آنتی اکسیدان ها به ترمیم هر گونه آسیب سلولی کمک کرده و از مغز کودک در برابر صدمات محافظت می کنند.

4. تسکین گرفتگی بدن

پتاسیم از مواد معدنی مهم برای سلامت زنان باردار است و کمبود آن می تواند باعث گرفتگی های عضلانی آزار دهنده در دوران بارداری شود.

نوشیدن آب انار به تامین پتاسیم بدن کمک کرده و از این مشکل جلوگیری می کند.

5. رشد مغز جنین

همان طور که می دانید فولات از عناصر ضروری برای رشد ذهنی و مغزی جنین است که به رشد لوله های عصبی و سیستم عصبی جنین کمک کرده و رشد مغز او را در مسیر صحیح نگه می دارد.

آب انار از نوشیدنی های سرشار از فولات می باشد که یک لیوان از آن می تواند 10 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده را برطرف کند.

آیا آب انار برای بارداری مفید است؟

بله! همان طور که اشاره کردیم نوشیدن آب انار به سلامت خانم های باردار کمک کرده و برای رفع عوارض شایع بارداری مفید است.

گفته شده یک لیوان آب انار حدود 150 کالری دارد، به تامین انرژی بدن کمک می کند، باعث آب رسانی بدن شده و نقش خوبی در تامین ویتامین C مورد نیاز بدن دارد.

شما می توانید این نوشیدنی خوشمزه را همراه با صبحانه معمول خود میل کنید.

در دوران بارداری چه تعداد انار بخوریم؟

مانند هر خوراکی مفید و سالم دیگر، زیاده روی در مصرف انار می تواند به سلامت بدن آسیب برساند.

پیشنهاد می شود قبل از افزودن انار به رژیم غذایی خود درباره مقدار مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

نحوه مصرف انار در بارداری

خوردن انار چه به صورت دانه های انار یا آب میوه مفید است.

می توانید از آب انار به عنوان بخشی از صبحانه خود بهره ببرید و یا در طول روز هر زمان احساس گرسنگی کردید دانه های انار بخورید.

از دانه های انار می توانید به عنوان طعم دهنده در اسموتی مخلوط میوه ها، میلک شیک یا تزیین روی دسر استفاده کنید یا آن ها را به دسر و سالاد خود اضافه کنید.

عوارض جانبی انار برای دوران بارداری

مصرف انار در دوران بارداری فواید زیادی دارد و خطر ابتلا به عفونت های مرتبط با بارداری را کاهش می دهد اما زیاده روی در مصرف این دانه های خوشمزه ممکن است خطراتی به دنبال داشته باشد، از جمله:

  • کالری انار بالا است، این مورد برای خانم هایی که به دلایل مختلف مجبورند از برخی غذاها در دوران بارداری اجتناب کنند مفید است زیرا  می توانند از طریق انار کالری مورد نیاز خود را تامین کنند اما مصرف بیش از حد آن می تواند کالری مصرفی روزانه را تا حد زیادی بالا ببرد.
  • برای عصاره گیری انار پوست آن را جدا نمی کنند، پوست انار حاوی مواد مضر برای زنان باردار است و می تواند به انقباض زودرس منجر شود به همین دلیل مصرف عصاره انار برای زنان باردار هرگز توصیه نمی شود.
  • مصرف زیاد دانه های انار می تواند به پوشش مینای دندان آسیب بزند، برای جلوگیری از این مسئله توصیه می شود قبل از مصرف انار اندکی پنیر بخورید و بعد از خوردن انار دهان خود را کاملا بشویید.

نکات مهم

قبل از مصرف انار به توصیه های زیر توجه داشته باشید:

  • به جای خرید آب انار از سوپر مارکت ها، میوه کامل خریداری کرده و در منزل آب میوه تهیه کنید تا نوشیدنی سالم و طبیعی داشته باشید.
  • هنگام خرید انار آن هایی را انتخاب کنید که سنگین تر هستند و پوست نازک و در عین حال محکم دارند.
  • بعد از خیساندن میوه در آب سرد، دانه ها را با قاشق یا با کمک دست خارج کرده و داخل یخچال بگذارید تا خنک شود.

منبع: parenting