توت فرنگی برای دیابت مفید است یا مضر؟

توت فرنگی برای دیابت خوبه یا بد؟
توت فرنگی و دیابت

اگرچه افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف برخی مواد غذایی خاص اجتناب کنند اما بدون شک میوه هایی همچون توت فرنگی جزو آن ها نمی باشد!

اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید و در عین حال از طرفداران پر و پا قرص توت فرنگی می باشید باید بدانید توت فرنگی به دلیل کالری کم و ترکیبات مغذی موجود در آن از جمله آنتی اکسیدان ها و فیبر یکی از میوه های مفید برای دیابتی ها محسوب می شود اگرچه هنگام خوردن آن باید به یک سری نکات توجه داشته باشید.

در ادامه قصد داریم درباره خواص توت فرنگی برای دیابت صحبت کنیم. با کوکا همراه باشید.

آیا دیابتی ها می توانند توت فرنگی بخورند؟

توت فرنگی نه تنها میوه ای خوشمزه و طراوت بخش است بلکه یک گزینه عالی برای دیابتی ها محسوب می شود زیرا مصرف مقادیر مناسب از آن می تواند اشتیاق فرد مبتلا به دیابت به خوردن خوراکی های شیرین مضر را برطرف کند.

علاوه بر این مصرف توت فرنگی خواص دیگری نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

توت فرنگی؛ کم کالری و سالم

میوه توت فرنگی فوق العاده سالم و کم کالری است، گفته شده یک فنجان توت فرنگی تنها 46 کالری دارد.

کنترل وزن سالم تاثیر خوبی در کاهش طبیعی قند خون دارد و خطر عوارض جانبی دیابت را کاهش می دهد و مصرف این میوه برای مدیریت وزن و پیشگیری از چاقی در افراد مبتلا به دیابت مفید خواهد بود.

توت فرنگی و فیبر

توت فرنگی منبع خوب فیبر محسوب می شود. گفته شده در یک فنجان از این میوه حدود 3 گرم فیبر وجود دارد که تقریبا 12 درصد نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی را برطرف می کند.

مصرف فیبر به خصوص برای دیابتی ها اهمیت زیادی دارد زیرا به کند شدن جذب قند در بدن کمک کرده و نه تنها سطح قند خون را بهبود می بخشد بلکه باعث ایجاد احساس سیری در فرد می شود که به نوبه خود تاثیر خوبی در در کنترل وزن دارد.

توت فرنگی و کربوهیدرات

حدود 45 درصد کالری دریافتی بدن از کربوهیدرات ها می باشد. به طور کلی اکثر خانم ها می توانند در هر وعده غذایی خود سه واحد کربوهیدرات مصرف کنند در حالی که این مقدار برای آقایان حداکثر 5 واحد کربوهیدرات در هر وعده غذایی می باشد، هر واحد شامل 15 گرم کربوهیدرات است.

وقتی صحبت از میان وعده می شود باید کربوهیدرات مصرفی به 15 گرم محدود شود و از آن جا که یک فنجان توت فرنگی در این محدوده کربوهیدراتی قرار گرفته است می تواند انتخاب خوبی برای افراد دیابتی باشد زیرا تاثیر چندانی روی قند خون نمی گذارد.

توت فرنگی و سایر ترکیبات مغذی مفید برای دیابت

ویتامین C و منیزیم دو ماده مغذی مهم دیگری هستند که در توت فرنگی یافت می شوند.

منیزیم از جمله مواد معدنی ضروری برای بدن است که مقاومت به انسولین را بهبود بخشیده، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد و برای کنترل دیابت مفید است.

ویتامین C نیز با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 رابطه داشته و احتمال افزایش ناگهانی قند خون بعد از خوردن وعده غذایی را کاهش می دهد.

این ویتامین به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی برای کاهش خطر برخی عوارض دیابت از جمله فشار خون بالا نیز مفید است.

توت فرنگی و شاخص گلیسمی

شاخص گلیسمی توت فرنگی کمتر از 40 است، از آن جا که این میوه جزو میوه های با شاخص گلیسمی کم محسوب می شود خوردن آن باعث افزایش سریع سطح قند خون نمی شود و می توانید بدون نگرانی از افزایش قند خون ناگهانی آن را میل کنید.

لازم به ذکر است شاخص گلیسمی عددی بین 0 تا 100 است و غذاها و خوراکی های مختلف بر اساس این که چقدر و با چه سرعتی سطح قند خون را بالا می برند در جدول شاخص گلیسمی مرتب می شوند.

نکته مهم برای مصرف توت فرنگی

توت فرنگی اگرچه از میوه های مفید برای سلامتی افراد دیابتی محسوب می شود اما نمی توان درباره محصولاتی که از توت فرنگی استفاده می کنند نیز چنین نظری داشت.

توت فرنگی در خوراکی های مختلف از جمله دسرها مانند کیک و ژله استفاده می شود، بسیاری از این دسرها دارای مقادیر زیادی قند هستند که برخلاف توت فرنگی می توانند باعث افزایش ناگهانی قند خون شده و برای سلامتی فرد مبتلا به دیابت مضر باشند.

در ادامه بخوانید : موز برای دیابت مفید است؟

منبع : healthline

فال کوکا