آیا تند غذا خوردن شما را چاق می کند؟

مضرات سریع غذا خوردن
مضرات سریع غذا خوردن

بسیاری افراد با این که از اضافه وزن رنج می برند اما نمی توانند جلوی اشتهای خود را گرفته و زمانی که پای میز غذا می نشینند تا زمانی که کاملا سیر نشوند دست از غذا خوردن نمی کشند. اما این اشتهای مهارناپذیر از کجا آمده است؟!

وقتی به عادات تغذیه ای این افراد دقت می کنیم چیزی که بیشتر از همه توجه ما را به خود جلب می کند سرعت زیاد آن ها در غذا خوردن است که علاوه بر نقش انکارناپذیر آن در افزایش وزن و چاقی عوارض جانبی متعددی نیز به دنبال دارد.

در این مقاله کوکا قصد داریم درباره مضرات تند غذا خوردن برای سلامتی و به ویژه افزایش وزن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مضرات تند غذا خوردن چیست؟

1. تند غذا خوردن باعث پرخوری می شود

اگرچه سریع و با عجله غذا خوردن در دنیای شلوغ امروز به امری عادی تبدیل شده و کمتر کسی است که بخصوص در شرایط استرس زا توجهی به سرعت غذا خوردن خود داشته باشد اما باید توجه داشت که هنگام غذا خوردن مغز به حدود 20 دقیقه زمان برای دریافت و پردازش سیگنال های سیری نیاز دارد، به عبارت دیگر مدتی طول می کشد تا فرد واقعا احساس سیری کند.

تند غذا خوردن باعث می شود مغز فرصت کافی برای این کار پیدا نکرده و در نتیجه فرد دچار پرخوری شده و مصرف کالری تا حد قابل توجهی افزایش می یابد.

مطالعه ای نشان داده 60 درصد کسانی که سریع غذا می خورند پرخوری می کنند، این افراد حدود 3 برابر بیشتر از دیگران دچار اضافه وزن می شوند.

2. خطر چاقی را افزایش می دهد

چاقی یکی از بزرگ ترین دغدغه های سلامتی و تناسب اندام در سراسر جهان است که اگرچه عواملی همچون رژیم غذایی نامناسب، عدم تحرک یا نداشتن انگیزه کافی در بروز آن دخیل هستند اما عوامل محیطی و سبک زندگی فرد نیز خطر بروز آن را افزایش می دهد که از آن جمله می توان به سریع غذا خوردن اشاره کرد.

طبق یک مطالعه افرادی که سریع غذا می خورند 2 برابر بیشتر از دیگران در معرض بروز چاقی قرار دارند.

3. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک را افزایش می دهد

غذا خوردن بیش از حد سریع در برخی موارد باعث افزایش مقاومت به انسولین – که از عوامل بالا رفتن قند خون و انسولین در بدن می باشد – شده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک را افزایش می دهد.

مطالعه ای نشان داده افرادی که سریع تر غذا می خورند 2.5 برابر بیشتر از افرادی که آهسته غذا می خورند به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

از سوی دیگر چاقی از عوامل بروز سندرم متابولیک می باشد و احتمال بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد.

4. برای دستگاه گوارش و هضم مضر است

یکی از معایب تند غذا خوردن کمتر جویدن مواد غذایی می باشد که باعث می شود عمل هضم به سختی انجام شود، به همین دلیل افرادی که سریع تر غذا می خورند معمولا از مشکلات معده و هاضمه رنج می برند.

5. غذا خوردن لذت بخش نخواهد بود

تند غذا خوردن لذت و رضایت خوردن غذاهای خوشمزه را از بین می برد، اگرچه این مسئله جزو مشکلات سلامتی سریع غذا خوردن محسوب نمی شود اما اهمیت زیادی دارد.

چگونه سرعت غذا خوردن خود را کاهش دهید؟

برای بهره بردن از فواید آهسته غذا خوردن برای سلامتی و در امان ماندن از عوارض و مضرات سریع غذا خوردن توصیه می شود سرعت غذا خوردن خود را کاهش دهید. اما چگونه؟

1. مقابل تلویزیون غذا نخورید و از کامپیوتر، گوشی های هوشمند و سایر لوازم الکترونیکی دیگر حین غذا خوردن اجتناب کنید.

2. هر بار قاشق را داخل بشقاب بگذارید، این کار باعث می شود از غذای خود لذت بیشتری برده و سرعت غذا خوردن تا حد زیادی کاهش پیدا کند.

3. از گرسنگی بیش از حد جلوگیری کنید، افرادی که شدیدا گرسنه هستند غذا خوردن را با سرعت زیادی شروع کرده و به احتمال زیاد دچار پرخوری خواهند شد. مصرف میان وعده های مغذی از این مسئله جلوگیری می کند.

4. آب فراوان بنوشید، این کار به ایجاد احساس سیری کمک کرده و سرعت غذا خوردن را کاهش می دهد.

5. سعی کنید قبل از بلعیدن، هر لقمه را 20 تا 30 بار بجوید این روش نیز تاثیر خوبی در کاهش سرعت غذا خوردن داشته و از ناراحتی معده جلوگیری می کند.

6. غذاهای سرشار از فیبر مانند میوه و سبزیجات مصرف کنید، این مواد غذایی نه تنها سیر کننده هستند بلکه زمان زیادی صرف جویدن آن ها می شود.

7. لقمه های کوچک تر بردارید، این تکنیک روشی ساده اما موثر برای احساس سیری طولانی مدت و کاهش سرعت غذا خوردن می باشد.

8. هنگام غذا خوردن به آن چه می خورید فکر کنید و تمرکز خود را معطوف غذا کنید.

9. تا زمانی که عادت آهسته غذا خوردن در شما نهادینه شود صبور باشید.

در ادامه بخوانید : احساس گرسنگی مداوم نشانه چیست؟

منبع: healthline