آب نارگیل و شیر نارگیل چه شباهت ها و تفاوت هایی دارند؟

تفاوت آب نارگیل و شیر نارگیل چیست؟
تفاوت آب نارگیل و شیر نارگیل چیست؟

نارگیل میوه نخل نارگیل و از میوه های پر طرفدار، خوشمزه و بسیار سالم است که در مناطق استوایی به وفور یافت می شود و فراورده های زیادی از آن به دست می آید که از آن جمله می توان به آب نارگیل، روغن نارگیل، شیر و خامه نارگیل اشاره کرد.

بی شک نوشیدنی های نارگیل بسیار مغذی هستند اما تشخیص برخی از آن ها – مانند آب نارگیل و شیر نارگیل – از یکدیگر کمی سخت است تا آن جا که بعضی از مردم گمان می کنند این دو در واقع یک نوشیدنی هستند.

در ادامه مطلب قصد داریم به مقایسه آب نارگیل و شیر نارگیل پرداخته و درباره تفاوت ها، شباهت ها، فواید و مضرات نوشیدن آن ها صحبت کنیم. با کوکا همراه باشید.

آب نارگیل و شیر نارگیل؛ دو نوشیدنی کاملا متفاوت

یک عدد میوه نارگیل شامل 38 درصد پوسته، 10 درصد آب و 52 درصد گوشت نارگیل می باشد.

آب نارگیل و شیر نارگیل هر دو از بخش خوراکی این میوه به نام بافت اندوسپرم (درون دانه) به دست می آیند اما دو فراورده کاملا متفاوت از هم می باشند.

آب نارگیل

آب نارگیل مایعی شیرین و شفاف است که به صورت طبیعی و به مقدار فراوان داخل نارگیل های سبز و نارس وجود دارد و می توانید به راحتی آن را بنوشید.

به این آب نارگیل اندوسپرم مایع نیز گفته می شود.

به مرور زمان که نارگیل ها کم کم بالغ می شوند یا اصطلاحا می رسند آب داخل آن ها سفت شده و به گوشت نارگیل تبدیل می شود که به آن اندوسپرم جامد گفته می شود.

با این حال میوه نارگیل بعد از بلوغ به طور کامل با گوشت پر نمی شود و هنوز ممکن است مقداری آب نارگیل در آن وجود داشته باشد.

آب نارگیل یک نوشیدنی طبیعی و طراوت بخش است که علاوه بر طعم دلپذیر فواید زیادی برای سلامتی دارد.

شیر نارگیل

شیر نارگیل برخلاف آب نارگیل یک فراورده فرآوری شده از نارگیل است که با رنده کردن گوشت نارگیل های قهوه ای و رسیده و جوشاندن آن در آب داغ به دست می آید. در مرحله پایانی مخلوط از صافی عبور داده می شود تا هر گونه مواد جامد موجود در شیر از آن جدا شود.

قوام و غلظت شیر نارگیل به مقدار آب استفاده شده در تهیه آن بستگی دارد، شیر نارگیل رقیق اغلب به عنوان جایگزین شیر گاو مصرف می شود در حالی که شیر نارگیل غلیظ معمولا به عنوان ماده قوام دهنده برای سس ها یا داخل غذاهای سنتی هندی و آسیای جنوب شرقی استفاده می شود.

در ادامه بخوانید : خواص شیر نارگیل

مقایسه ارزش غذایی آب نارگیل و شیر نارگیل

آب نارگیل و شیر نارگیل دو فراورده کاملا متفاوت با ارزش غذایی مختلف هستند.

مواد مغذی موجود در 1 فنجان (240 میلی لیتر) آب نارگیل به صورت زیر است:

آب نارگیل (1 فنجان)مقدار
کالری46
پروتئین2 گرم
کربوهیدرات9 گرم
قند6 گرم
چربی0.5 گرم
پتاسیم17 درصد نیاز روزانه بدن
منیزیم15 درصد نیاز روزانه بدن
منگنز17 درصد نیاز روزانه بدن
سدیم11 درصد نیاز روزانه بدن
ویتامین C10 درصد نیاز روزانه بدن
فولات2 درصد نیاز روزانه بدن

 

مواد مغذی موجود در 1 فنجان (240 میلی لیتر) شیر نارگیل به صورت زیر است:

شیر نارگیل (1 فنجان)مقدار
کالری552
پروتئین5.5 گرم
کربوهیدرات13 گرم
قند8 گرم
چربی57 گرم
پتاسیم18 درصد نیاز روزانه بدن
منیزیم22 درصد نیاز روزانه بدن
منگنز110 درصد نیاز روزانه بدن
سدیم1 درصد نیاز روزانه بدن
ویتامین C11 درصد نیاز روزانه بدن
فولات10 درصد نیاز روزانه بدن


توجه داشته باشید:

  • با دقت در جداول بالا متوجه می شوید اولین تفاوت قابل توجه این دو نوشیدنی به تفاوت سطح کالری موجود در آن ها برمی گردد. با این که آب نارگیل نوشیدنی کم کالری محسوب می شود شیر نارگیل کالری بالایی دارد که تقریبا 12 برابر بیشتر از آب نارگیل می باشد.
  • آب نارگیل عمدتا از آب – تقریبا 94 درصد – و کربوهیدرات تشکیل شده در حالی که تقریبا هیچ چربی یا پروتئینی ندارد در حالی که شیر نارگیل مقدار کمتری آب – حدود 50 درصد – دارد و چربی یکی از مواد مغذی عمده آن محسوب می شود.
  • این دو نوشیدنی از نظر ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن ها تقریبا مشابه هستند با این حال شیر نارگیل فولات و منگنز بیشتری دارد و آب نارگیل از نظر سطح سدیم در جایگاه بالاتری قرار گرفته است.

مقایسه فواید آب نارگیل و شیر نارگیل

آب نارگیل و شیر نارگیل هر دو پر خاصیت و مفید هستند اما با توجه به اهداف و نیازهای تغذیه ای ممکن است یکی را بر دیگری ترجیح دهید.

برخی فواید آب نارگیل عبارتند از:

  • افزایش سطح الکترولیت هایی همچون سدیم، پتاسیم، منیزیم و کلسیم و مفید برای افراد ورزشکار
  • کاهش استرس اکسیداتیو
  • کاهش قند خون و هموگلوبین A1c (شاخص قند خون طی 3 ماه گذشته)
  • کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید خون
  • افزایش سطح کلسترول خوب و حفظ سلامت قلب

برخی فواید شیر نارگیل عبارتند از:

  • کمک به کاهش وزن
  • کاهش سطح لیپید خون

نکته: حدود 89 درصد چربی موجود در شیر نارگیل چربی های اشباع شده است که به دلیل محتوای تری گلیسیرید زنجیره متوسط به نظر می رسد اثر منفی روی چربی های خون نمی گذارد و فواید ذکر شده نیز از همین مسئله نشات گرفته است.

مقایسه مضرات آب نارگیل و شیر نارگیل

1. پتاسیم موجود در آب نارگیل اگرچه به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک می کند اما کسانی که از اختلالات کلیوی رنج می برند باید در مصرف آن احتیاط کنند. اختلال در عملکرد کلیه به دلیل عدم توانایی کلیه ها در دفع پتاسیم اغلب به افزایش سطح پتاسیم خون منجر شده و مصرف بیش از حد این ماده معدنی ممکن است برای بدن ضرر داشته باشد.

2. اگرچه محتوای تری گلیسیرید زنجیره متوسط در شیر نارگیل تاثیر مثبتی روی کاهش وزن دارد اما از آن جا که این نوشیدنی بسیار پر کالری است باید به کالری دریافتی روزانه خود توجه داشته باشید.

3. برخی از متخصصان تغذیه معتقدند شیر نارگیل دارای فودمپ بالایی است و افرادی که به عدم تحمل فودمپ مبتلا هستند یا از رژیم های غذایی با فودمپ پایین استفاده می کنند لازم است مصرف آن را محدود نمایند.

اما برخی دیگر شیر نارگیل را به عنوان یک ماده غذایی کم فودمپ طبقه بندی کرده اند. به افرادی که دچار عدم تحمل فودمپ هستند توصیه می شود میزان مصرف خود را محدود و تحمل خود نسبت به این نوشیدنی را ارزیابی کنند یا به طور کل این نوشیدنی را مصرف نکنند.

فودمپ مخفف الیگوساکاریدها، دی‌ ساکاریدها، مونوساکاریدهای قابل تخمیر و پولیول ‌ها است، گروهی از کربوهیدرات ها که ممکن است در برخی افراد باعث بروز عوارض گوارشی همچون نفخ، حالت تهوع، اسهال و یبوست شود.

4. آلرژی به نارگیل معمولا نادر است اما برخی افراد به آن حساسیت دارند و نباید از فراورده های حاصل از این میوه از جمله آب نارگیل و شیر نارگیل استفاده کنند.

5. اگر از آب نارگیل یا شیر نارگیل شرکتی استفاده می کنید همیشه به لیست مواد تشکیل دهنده آن ها دقت کنید که قندهای افزودنی نداشته باشد. نوشیدنی های شیرین شده با قند خطر ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهند.

منبع: healthline