سالم ترین میوه های جهان با خواص شگفت انگیز برای سلامتی بدن

مصرف منظم میوه برای سلامتی بدن مفید می باشد با این وجود، تمام میوه ها مثل هم نیستند و بعضی از آنها فواید و خواص بیشتری برای بدن دارند.

در ادامه قصد داریم شما را با 20 تا از بهترین و مقوی ترین میوه های جهان آشنا کنیم؛ با کوکا همراه شوید.

1. گریپ فروت

سالم ترین میوه های جهان
سالم ترین میوه های جهان

گریپ فروت یکی از پر ویتامین ترین مرکبات دنیا محسوب می شود. علاوه بر داشتن مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی، به کاهش وزن کمک کرده و مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد.

در یک مطالعه بر روی 91 نفر مشخص شد کسانی که هر روز نصف گریپ فروت تازه را قبل از وعده های غذایی مصرف کرده اند، کاهش وزن بیشتری داشته و بیشتر لاغر شده اند.

در همان مطالعه مشخص شد که این افراد کاهش قابل توجهی در میزان انسولین و مقاومت به انسولین داشته اند.

همچنین مصرف گریپ فروت برای کاهش کلسترول خون بالا و درمان سنگ کلیه نیز مفید می باشد.

2. آناناس

در میان میوه های گرمسیری، آناناس یکی از بهترین ها محسوب می شود. یک فنجان آناناس 131 درصد ویتامین C و 76 درصد منگنز مورد نیاز بدن را تامین می کند.

آناناس حاوی مقادیر بالای بروملائین است که خواص ضد التهابی داشته و توانایی بالایی در هضم پروتئین دارد. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که بروملائین ممکن است خطر ابتلا به سرطان و تومور را کاهش دهد.

3. آووکادو

آووکادو یکی از سالم ترین، چرب ترین و متفاوت ترین میوه های جهان محسوب می شود؛ اکثر میوه ها کربوهیدرات بالایی دارند در حالی که آووکادو دارای کربوهیدرات کم بوده و عمدتا از چربی های سالم تشکیل شده است.

چربی موجود در آووکادو اولئیک اسید است که به کاهش التهاب بدن و بهبود سلامت قلب کمک می کند.

علاوه بر چربی های سالم، آووکادو حاوی مقادیر بالای پتاسیم، فیبر و منیزیم است.

یک آووکادو کامل 28 درصد نیاز روزانه پتاسیم بدن را تامین می کند، پتاسیم با کاهش فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را از بین می برد.

4. بلوبری

بهترین میوه های جهان
بهترین میوه های جهان

بلوبری یا زغال اخته آبی حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان ها، فیبر، ویتامین C، ویتامین K و منگنز می باشد. اعتقاد بر این است که بلوبری بالاترین مقدار آنتی اکسیدان را در میان میوه ها دارد.

آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، دیابت و آلزایمر را کاهش می دهند.

علاوه بر این، آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری ممکن است اثر محافظتی روی مغز شما داشته باشند، برخی تحقیقات اولیه نشان داده که خوردن بلوبری باعث تقویت حافظه بزرگسالان می شود.

بلوبری همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با افزایش تعداد سلول های کشنده طبیعی خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو و بیماری های ویروسی را کاهش می دهد.

5. سیب

سیب درختی یکی از محبوب ترین و سالم ترین میوه های جهان است. این میوه شگفت انگیز حاوی مقادیر بالای فیبر، ویتامین های B، ویتامین C، ویتامین K و پتاسیم است.

مطالعات نشان می دهد که آنتی اکسیدان های موجود در انواع سیب می توانند سلامت قلب را بهبود بخشیده و خطر ابتلا به دیابت نوع 2، سرطان و آلزایمر را کاهش دهند.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده که آنتی اکسیدان های موجود در سیب باعث افزایش تراکم استخوان ها شده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند.

علاوه بر این پکتین موجود در سیب، باکتری های خوب را در روده تغذیه کرده و به بهبود هضم غذا و بهبود متابولیسم بدن کمک می کند.

6. انار

انار یکی از مقوی ترین میوه های جهان محسوب می شود که به دلیل مقادیر بالای آنتی اکسیدان هایی که دارد (آنتی اکسیدان های موجود در انار 3 برابر چای سبز است) دارای خواص ضد التهابی بوده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

7. انبه

انبه ها یکی از سالم ترین و غنی ترین منابع ویتامین C و فیبر در میان میوه ها شناخته می شود. علاوه بر این، انبه خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد که خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

در مطالعات حیوانی، مشخص شده انبه حاوی ترکیبات گیاهی است که خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهند.

8. توت فرنگی

پر خاصیت ترین و مغذی ترین میوه های جهان
پر خاصیت ترین و مغذی ترین میوه های جهان

توت فرنگی یکی از پرخاصیت ترین و مغذی ترین میوه های جهان محسوب می شود. این میوه خوشمزه حاوی مقادیر بالای فولات، ویتامین C، منگنز و پتاسیم است.

در مقایسه با سایر میوه ها، توت فرنگی دارای شاخص گلیسمی نسبتا پایین بوده و خوردن آن باعث افزایش قند خون نمی شود. توت فرنگی مانند انواع دیگر توت ها مقادیر بالای آنتی اکسیدان دارد که خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

مطالعات آزمایشگاهی بر روی حیوانات نشان داده که توت فرنگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان و تومور را کاهش دهد.

9. کرنبری (توت خرس)

کرنبری منبع غنی ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K1، منگنز، مس و آنتی اکسیدانی به نام فلاوان است که به سلامت بدن کمک می کند.

گفته می شود که آب و عصاره کرنبری به دلیل مقادیر بالای پرو آنتوسیانیدین هایی که دارد، باکتری های بیماری زای مثانه و دستگاه ادراری را از بین برده و خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش می دهند.

10. لیمو ترش

لیمو ترش یکی از سالم ترین انواع مرکبات و حاوی مقادیر بسیار بالای ویتامین C می باشد. لیمو ترش به کاهش چربی خون و فشار خون بالا کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را بهبود می بخشد.

برخی مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که ترکیبات گیاهی موجود در لیمو ترش می توانند به لاغری و کاهش وزن کمک کنند.

مطالعات دیگر نشان می دهد که اسید سیتریک موجود در آب لیمو ترش تازه برای درمان سنگ کلیه مفید است.

11. خارگیل (دوریان)

خارگیل یا دوریان به عنوان “شاه میوه ها” شناخته می شود. این میوه شگفت انگیز حاوی مقادیر بالای ویتامین های B، فولات، ویتامین C، منگنز، مس، منیزیم و آنتی اکسیدان ها می باشد.

12. هندوانه

هندوانه یکی از آبدار ترین و مقوی ترین میوه های جهان است که سرشار از ویتامین A، ویتامین C و آنتی اکسیدان های مهم از جمله لیکوپن، کاروتنوئید و کیوکوربتاسین E می باشد.

برخی از آنتی اکسیدان های هندوانه خواص ضد سرطانی دارند؛ لیکوپن موجود در هندوانه خطر ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش را کاهش می دهد در حالی که کیوکوربتاسین E احتمال ابتلا به تومور را از بین می برد.

استفاده از غذا های غنی از لیکوپن می تواند با کاهش کلسترول و فشار خون بالا به سلامت قلب کمک کند.

13. زیتون

زیتون منبع خوبی از ویتامین E، آهن، مس، کلسیم و آنتی اکسیدان هاست. مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در زیتون خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آسیب کبدی و بیماری های التهابی را کاهش می دهند.

همانند آوکادو، زیتون حاوی مقادیر بالای اولئیک اسید است که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سرطان را کاهش می دهد.

علاوه بر این، مطالعات نشان می دهد که برخی از ترکیبات گیاهی موجود در زیتون خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهند.

14. تمشک ایرانی

تمشک یکی دیگر از سالم ترین میوه های جهان است که حاوی مقادیر بالای ویتامین C، ویتامین K، منگنز، فیبر و آنتی اکسیدان هاست.

آنتی اکسیدان های موجود در تمشک باعث کاهش التهاب بدن شده و با جلوگیری از پیری شریان ها خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و عروقی و سرطان را از بین می برند.

15. پرتقال

پرتقال یکی از محبوب ترین و مغذی ترین میوه های جهان است. این میوه آبدار و خوشمزه حاوی مقادیر بالای تیامین، فولات، ویتامین C، پتاسیم، فلاونوئید ها، کاروتنوئید ها و اسید سیتریک می باشد.

اسید سیتریک موجود در پرتقال خطر ابتلا به سنگ کلیه را کاهش می دهد.

مقادیر بالای ویتامین C و اسید سیتریک موجود در پرتقال به جذب بیشتر آهن از مواد غذایی کمک کرده و خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می دهند.

16. موز

موز غنی از ویتامین ها و مواد معدنی است و بیشتر به عنوان میوه ای که بیشتری مقدار پتاسیم را دارد، شناخته می شود.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد موز، آرایش کربوهیدرات های آن است؛ کربوهیدرات ها در موز سبز و نابالغ به طور عمده از نشاسته تشکیل شده اند که باعث کاهش قند خون و احساس سیری می شوند.

موز رسیده و بالغ حاوی پکتین است که قند خون را کاهش داده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

علاوه بر این مقادیر بالای مواد مغذی موجود در موز، این میوه را به یکی از بهترین مواد غذایی قبل از شروع تمرینات ورزشی تبدیل کرده است.

17. انگور قرمز و بنفش

بهترین میوه های دنیا
بهترین میوه های دنیا

انگور (به ویژه انگور قرمز و بنفش) به عنوان یکی از بهترین و پرخاصیت ترین میوه های جهان شناخته می شود که حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست.

آنتوسیانین و رزوراترول موجود در انگور هر دو به عنوان ضد التهاب های گیاهی قوی شناخته می شوند.

همچنین مطالعات نشان می دهد که ترکیبات گیاهی موجود در انگور ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، بیماری های چشمی، درد مفاصل و زوال عقل را کاهش دهند.

18. گواوا

گواوا یکی از مقوی ترین و پرخاصیت ترین میوه های جهان است که سرشار از فیبر، ویتامین A، فولات، ویتامین C، پتاسیم، مس و منگنز می باشد.

مطالعات نشان داده که مقادیر بالای آنتی اکسیدان های موجود در گواوا خطر ابتلا به استرس اکسیداتیو و بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

گواوا از منابع عالی پکتین است که به بهبود هضم غذا کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد.

19. پاپایا

پاپایا یکی از سالم ترین میوه های جهان است که حاوی مقادیر بالای ویتامین A، فولات، ویتامین C، پتاسیم و لیکوپن می باشد.

بیشتر مطالعات نشان می دهد که لیکوپن موجود در پاپایا بهتر از میوه ها و سبزیجات دیگر جذب بدن می شود.

شواهدی وجود دارد که پاپایا به دلیل مقادیر بالای پاپائین موجود در آن ممکن است به بهبود هضم غذا کمک کند.

20. گیلاس

گیلاس یکی از پرخاصیت ترین میوه های جهان و غنی از ویتامین C، پتاسیم، فیبر و آنتی اکسیدان هایی از جمله آنتوسیانین ها و کاروتنوئید هاست که باعث کاهش التهاب شده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهند.

یکی دیگر از مزایای چشمگیر گیلاس، محتوای ملاتونین موجود در آن است؛ ملاتونین هورمونی است که هنگام خواب به مغز سیگنال می فرستد و این می تواند برای درمان بی خوابی شبانه و سایر اختلالات خواب مفید باشد.

یک مطالعه نشان داده که محتوای ملاتونین موجود در آب گیلاس باعث افزایش زمان خواب و کیفیت خواب می شود.

منبع : healthline