بهترین باشگاه بدنسازی و تناسب اندام در یزد

بهترین باشگاه ورزشی بدنسازی یزد
بهترین باشگاه ورزشی بدنسازی یزد

به زودی یکی از بهترین باشگاه های بدنسازی و تناسب اندام در یزد زیر نظر مربی های حرفه ای پرورش اندام برای شما معرفی خواهد شد.

این باشگاه در نوبت صبح برای بانوان و در نوبت عصر برای مردان فعالیت می کند.

بدنسازی از رشته های پر طرفدار ورزشی است که انجام تمرینات منظم استقامتی و قدرتی، رعایت رژیم غذایی مخصوص و استراحت کافی در آن حرف اول را می زند و هدف آن ورزیده کردن و تناسب اندام و حجیم کردن عضلانی بدن می باشد.

افراد مختلف با اهداف متفاوتی به این رشته ورزشی جذب می شوند: برخی مردان جوان با دیدن عکس های آقای المپیا روی جلد مجلات شیفته بدنسازی می شوند، گروهی از اضافه وزن رنج می برند و قصد دارند چربی های ناخواسته بدن را به عضله تبدیل کنند، گروه دیگر اندام لاغری دارند و به دنبال افزایش وزن اصولی می باشند.

به هر گروهی که تعلق داشته باشید باید بدانید بدنسازی و تناسب اندام تنها در چند روز یا چند هفته حاصل نمی شود بلکه به تلاش مستمر، رعایت اصول بدنسازی و انجام درست تمرینات نیاز دارد.

در ادامه قصد داریم درباره فواید بدنسازی و نکات مهمی که مبتدیان باید به آن توجه داشته باشند صحبت کنیم، با کوکا همراه باشید.

فواید بدنسازی چیست؟

  • بدن سازی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب را کاهش داده و با درگیر کردن بدن در فعالیت های فیزیکی همچون تمرینات وزنه و هوازی از فشار خون بالا، چاقی و کلسترول بالا جلوگیری می کند.
  • بدنسازی به تقویت عضلات، استخوان ها و مفاصل کمک کرده و باعث انعطاف پذیری عضلات بدن می شود. تمرینات با وزنه خطر ابتلا به پوکی استخوان و آرتروز را کاهش می دهند.
  • بدنسازی سلامت روان و ذهن را بهبود می بخشد و به درمان استرس و اضطراب کمک می کند.
  • بدنسازی به افراد روحیه خوبی می بخشد و با تغییرات مثبت در ظاهر و اندام، تناسب اندام و تقویت عضلانی به افزایش اعتماد به نفس کمک می کند.
  • بدنسازی فعالیت های ذهنی و حافظه را بهبود می بخشد و از مشکلات ذهنی جلوگیری می کند. تمرینات با وزنه و ورزش های هوازی با افزایش جریان خون در مغز به عملکرد این اندام مهم بدن کمک کرده و تاثیر خوبی در مهارت های تفکر، برنامه ریزی، یادگیری و غیره خواهد داشت.
  • بدنسازی برای افرادی که دچار سرخوردگی و افسردگی هستند مفید بوده و با دور کردن ذهن از مسائل استرس زا و مشکلات زندگی علائم افسردگی را کاهش می دهد.
  • فعالیت های بدنی حین بدنسازی باعث افزایش ترشح اندروفین می شود، این ماده شیمیایی روی خلق و خو اثر مثبت می گذارد، احساس خوبی به فرد می بخشد و به بهبود خواب، کاهش خستگی و از بین رفتن تنش های روانی کمک می کند.
  • بدنسازی باعث افزایش سطح انرژی مورد نیاز بدن شده و با بهبود اکسیژن رسانی به اندام های مختلف از جمله مغز باعث می شود بدن هم از نظر جسمی و هم روحی و ذهنی در وضعیت مطلوبی قرار گیرد.

نکات مهم برای مبتدیان

  • از وسایل ساده تر شروع کنید؛ باشگاه های ورزشی مدرن دارای دستگاه های بدنسازی متنوعی هستند که نظر ورزشکاران به خصوص افراد تازه کار را به خود جلب می کنند اما اگر به تازگی به سراغ بدنسازی رفته اید توصیه می کنیم با ابزار رایج مانند دمبل و هالتر برای عضله سازی شروع کنید.
  • تمرینات پایه برای شروع عالی هستند؛ اگرچه ممکن است وسوسه شوید تمام تمریناتی که در مجلات بدنسازی می بینید انجام دهید اما بهتر است تمرینات پایه همچون اسکوات، پرس هالتر روی نیمکت، ددلیفت و غیره را در برنامه ورزشی روزانه خود بگنجانید.
  • برنامه ورزشی دقیق داشته باشید؛ از جمله افرادی نباشید که بدون برنامه قبلی وارد باشگاه می شوند و تمرینات ورزشی جسته گریخته انجام می دهند بلکه لازم است زیر نظر مربی حرفه ای برنامه دقیق ورزشی برای خود تنظیم کنید که شامل تمرینات مناسب، تعداد ست و تکرار هر حرکت بوده و قبل از ورود به باشگاه بدانید می خواهید چه حرکاتی انجام دهید.
  • بیش از حد تمرین نکنید؛ تلاش مستمر به معنای باشگاه رفتن در 7 روز هفته نمی باشد! بلکه مبتدیان باید تنها 3 تا 4 روز در هفته تمرینات بدنسازی داشته باشند و روزهای دیگر هفته را صرف استراحت و ریکاوری کنند.
  • عضلات مختلف بدن را درگیر کنید؛ یک برنامه دقیق بدنسازی به گونه ای تنظیم می شود که هر گروه عضلانی بدن حداقل 1 بار در هفته تمرین مخصوص خودش را داشته باشد.
  • تمرینات را به شکل صحیح انجام دهید؛ انجام درست تمرینات برای به دست آوردن بهترین نتیجه بسیار مهم است، همچنین نباید برای شروع کار از وزنه های سنگین استفاده کنید، کاری که اغلب مبتدیان به آن وسوسه می شوند.
  • به مرور وزنه ها را افزایش دهید؛ پس از تسلط به نحوه صحیح هر تمرین به صورت دوره ای وزنه ها را افزایش دهید، این کار باعث می شود قدرت و حجم عضلانی به مرور افزایش پیدا کند.
  • از کمر خود مراقبت کنید؛ هنگامی که به وزنه های سنگین تر رسیدید از کمربند ایمنی برای محافظت کمر استفاده کنید، این کار از درد و ناراحتی کمر که برخی بدنسازان ممکن است به آن دچار شوند پیشگیری می کند.
  • پروتئین زیاد مصرف کنید؛ پروتئین نقش مهمی در ساخت ماهیچه ها دارد و از مواد مغذی ضروری برای همه بدنسازان محسوب می شود، به توصیه اکثر متخصصان برای عضله سازی لازم است روزانه حداقل 2.2 گرم پروتئین به ازای هر کیوگرم وزن بدن مصرف شود.
  • به کالری دریافتی بدن توجه داشته باشید؛ برای افزایش حجم عضلانی باید میزان کالری دریافتی بدن از مقدار کالری سوزی بیشتر باشد. برای به دست آوردن BMR یا نرخ متابولیسم بدن و تعیین میزان کالری دریافتی مورد نیاز با توجه به فعالیت روزانه از مربی ورزشی کمک بگیرید.
  • بیشتر بخورید! هر روز 4 تا 5 وعده غذایی داشته باشید، هر 3 تا 4 ساعت غذا میل کنید و هرگز به خودتان گرسنگی ندهید.
  • از هله هوله اجتناب کنید؛ درست است که می خواهید وزن اضافه کنید اما بی شک باید اضافه وزن شما از جنس عضله باشد نه انبوه چربی ها! مواد غذایی حاوی پروتئین، کربوهیدرات های پیچیده و چربی های سالم را در رژیم غذایی خود گنجانده و از مصرف هله هوله، شیرینی جات و غذاهای پر چرب دوری کنید.
  • هر روز میوه و سبزیجات فراوان مصرف کنید؛ بدن علاوه بر مواد مغذی ذکر شده به ریز مغذی هایی همچون ویتامین ها و مواد معدنی نیز نیاز دارد و میوه و سبزیجات تازه از بهترین منابع آن محسوب می شوند.
  • خواب کافی داشته باشید؛ رشد عضلانی در خواب رخ می دهد نه هنگام انجام فعالیت های ورزشی، بنابراین لازم است به خواب خود اهمیت داده و هر شب حدود 8 تا 9 ساعت خواب کافی داشته باشید.
  • زندگی ورزشکارانه داشته باشید؛ مانند یک ورزشکار زندگی کنید و سبک زندگی سالم در پیش بگیرید که اجتناب از سیگار، الکل و سایر عادات تغذیه ای ناسالم بخشی از آن می باشد.

منابع: bodybuildinglifehack