جدول ارزش غذایی مغز گردو (کالری، چربی و پروتئین)

ارزش غذایی مغز گردو
ارزش غذایی مغز گردو

جدول ارزش غذایی | مقدار کالری | کربوهیدرات | قند | شاخص گلیسمی | چربی | ویتامین ها و مواد معدنی | ترکیبات گیاهی| وزن یک عدد گردو چقدر است؟

گردو یکی از محبوب ترین آجیل های درختی و از خوراکی های بسیار سالم و مغذی است که به صورت خشک و تازه مصرف می شود.

گردو بومی نواحی مدیترانه و آسیای مرکزی است و از هزاران سال پیش به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی بشر جایگاهی خوبی داشته است.

این آجیل خوشمزه سرشار از چربی های امگا 3 است و از نظر سطح آنتی اکسیدان ها از بسیاری از خوراکی های دیگر پیشی گرفته، به همین دلیل به خصوص برای سلامت قلب و پیشگیری از سرطان بسیار مفید می بشاد.

گردو را می توان به تنهایی یا همراه سالاد، ماکارونی، غلات صبحانه، سوپ، فسنجان و شیرینی جات استفاده کرد. روغن گردو نیز از روغن های آشپزی گران قیمت و مغذی محسوب می شود که اغلب در سس سالاد به کار می رود.

ارزش غذایی گردو معمولی

مواد مغذی موجود در 100 گرم مغز گردو به صورت زیر است:

مغز گردو خشک (100 گرم)مقدار
کالری654
پروتئین15 گرم
کربوهیدرات14 گرم
قند2.6 گرم
فیبر7 گرم
چربی65 گرم

کالری گردو چقدر است؟

گردو از خوراکی های سرشار از کالری است و مانند سایر آجیل ها عمده کالری آن از چربی های فراوان موجود در این خوراکی سرچشمه می گیرد.

به همین دلیل به افرادی که کنترل وزن برای آن ها اهمیت زیادی دارد توصیه می شود در مصرف گردو زیاده روی نکنند.

وزن هر گردو حدود 4 گرم و کالری یک عدد گردو 26 می باشد.

کربوهیدرات گردو چقدر است؟

گردو از آجیل های کم کربوهیدرات است و عمده کربوهیدرات موجود در آن به شکل فیبر می باشد.

مقدار کربوهیدرات موجود در یک عدد گردو خشک حدود 0.5 گرم می باشد.

قند گردو چقدر است؟

گردو قند بسیار کمی دارد. قند موجود در یک عدد گردو 0.1 گرم می باشد.

شاخص گلیسمی گردو چقدر است؟

گردو جزو خوراکی های با شاخص گلیسمی کم محسوب می شود و شاخص گلیسمی آن 15 است.

چربی گردو چقدر است؟

حدود 65 درصد گردو را چربی های موجود در آن تشکیل داده است.

این آجیل از نظر سطح چربی های اشباع نشده نسبت به سایر آجیل ها در سطح بالاتری قرار گرفته است و فراوان ترین چربی غیر اشباع موجود در آن نوعی اسید امگا 6 به نام اسید لینولئیک می باشد.

همچنین حاوی درصد نسبتا بالایی چربی امگا 3 سالم به نام اسید آلفا لینولنیک است که 8 تا 14 درصد کل محتوای چربی آن را تشکیل داده، برای سلامتی قلب مفید است و به کاهش التهاب و بهبود ترکیب چربی خون کمک می کند.

لازم به ذکر است حدود 2.7 گرم چربی در یک عدد گردو گنجانده شده است.

ویتامین ها و مواد معدنی گردو

گردو منبع عالی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف از جمله مس، اسید فولیک یا ویتامین B9، فسفر، ویتامین B6، منگنز و ویتامین E می باشد که همگی برای سلامت بدن و عملکردهای مهم آن ضروری می باشند.

سایر ترکیبات گیاهی گردو

گردو حاوی ترکیب پیچیده ای از ترکیبات زیست فعال گیاهی می باشد و سطح آنتی اکسیدان های موجود در آن که عمدتا در پوست قهوه ای آن متمرکز شده از بسیاری از خوراکی ها بیشتر است.

از دیگر ترکیبات گیاهی موجود در گردو می توان به آنتی اکسیدان اسید الاژیک، فلاونوئید کاتچین، هورمون ملاتونین و اسید فیتیک اشاره کرد.

وزن یک عدد گردو چقدر است؟

وزن 1 عدد گردو بستگی زیادی به نوع گردو و کوچک و بزرگ بودن آن دارد، اما به طور تقریبی می گویند هر 1 کیلوگرم گردو برابر است با 90-100 عدد گردو که وزن تقریبی 1 عدد گردو تقریبا 10-12 گرم می شود.

در ادامه بخوانید : خواص گردو

منبع: healthline

فال کوکا