جدول ارزش غذایی هویج خام و پخته (کالری، قند و کربوهیدرات)

میزان کالری و قند و پروتئین یک عدد هویج
ارزش غذایی و انواع ویتامین های هویج

جدول ارزش غذایی | مقدار کالری | کربوهیدرات | چربی | پروتئین | فیبر | قند | شاخص گلیسمی | ویتامین ها و مواد معدنی | ترکیبات گیاهی | ارزش غذایی هویج پخته آب پز | ارزش غذایی هویج بخار پز

هویج از سبزیجات ریشه ای خوش رنگ و لعاب و فوق العاده سالم است و منبع مواد مغذی مختلف از جمله بتاکاروتن، فیبر، ویتامین k1، پتاسیم و آنتی اکسیدان های گوناگون محسوب می شود.

در ادامه مطلب قصد داریم به طور مفصل درباره ارزش غذایی هویج خام و پخته صحبت کنیم. با کوکا همراه باشید.

ارزش غذایی هویج خام

هویج از سبزیجات مغذی است که بین 86 تا 95 درصد آن را آب تشکیل داده و بخش خوراکی آن حاوی حدود 10 درصد کربوهیدرات می باشد. این سبزی چربی و پروتئین بسیار کمی دارد.

برخی مواد مغذی موجود در 100 گرم هویج خام عبارت است از:

هویج خام (100 گرم)مقدار
کالری41
پروتئین0.9 گرم
کربوهیدرات9.6 گرم
قند4.7 گرم
فیبر2.8 گرم
چربی0.2 گرم

کالری هویج چقدر است؟

هویج از مواد غذایی کم کالری است که باعث افزایش احساس سیری و کاهش مصرف کالری روزانه شده و می توان با خیال راحت از آن در یک رژیم غذایی کاهش وزن استفاده کرد.

  • کالری یک عدد هویج کوچک خام(50 گرم): 20.5
  • کالری یک عدد هویج متوسط خام (61 گرم): 25
  • کالری یک عدد هویج بزرگ خام (73 گرم) 30
  • کالری هویج پخته آب پز بزرگ (73 گرم): 25.6

کربوهیدرات هویج چقدر است؟

بخش عمده وزن هویج را آب و کربوهیدرات تشکیل داده است. کربوهیدرات های موجود در هویج به شکل نشاسته و قندهایی همچون ساکارز و گلوکز و همچنین فیبر می باشد.

کربوهیدرات موجود در یک عدد هویج متوسط خام (61 گرم) برابر 5.8 گرم می باشد.

چربی هویج چقدر است؟

هویج از سبزیجات فوق العاده کم چرب است و چربی موجود در یک عدد هویج خام متوسط تنها 0.1 گرم می باشد.

پروتئین هویج چقدر است؟

پروتئین موجود در هویج بسیار ناچیز و حدود 0.6 گرم در یک عدد هویج خام متوسط می باشد.

فیبر هویج چقدر است؟

هویج از منابع خوب فیبر محسوب می شود که شامل هر دو نوع فیبر محلول و نامحلول می باشد.

فیبر محلول با کند کردن هضم قند و نشاسته به کاهش قند خون کمک می کند، پکتین اصلی ترین فیبر محلول موجود در هویج است و فیبرهای نامحلول نیز عمدتا شامل سلولز، همی سلولز و لیگنین می باشند.

در یک عدد هویج متوسط خام حدود 2 گرم فیبر نهفته است.

قند هویج چقدر است؟

قند موجود در هویج بیشتر به شکل قندهای ساده ساکارز و گلوکز می باشد. یک عدد هویج خام متوسط 2.9 گرم قند در خود گنجانده است.

شاخص گلیسمی هویج چقدر است؟

شاخص گلیسمی هویج بین 16 تا 60 متغیر است. کمترین شاخص گلیسمی برای هویج خام و بالاترین شاخص گلیسمی برای پوره هویج می باشد. ناگفته نماند هویج پخته شاخص گلیسمی کمی بالاتر از هویج خام دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی هویج

هویج منبع خوب چند ویتامین و ماده معدنی مهم از جمله موارد زیر می باشد:

  • ویتامین A؛ هویج سرشار از بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و برای بینایی و سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. یک عدد هویج متوسط 57 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند.
  • بیوتین؛ از ویتامین های مهم بدن که به خصوص در متابولیسیم چربی و پروتئین نقش حیاتی دارد.
  • ویتامین K1؛ که به نام فیلوکینون نیز شناخته شده است، این ویتامین برای انعقاد خون ضروری بوده و سلامت استخوان ها را بهبود می بخشد. یک عدد هویج متوسط 7 درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین K را برطرف می کند.
  • پتاسیم؛ یک ماده معدنی مهم و ضروری برای کنترل فشار خون است. در یک عدد هویج متوسط حدود 195.2 میلی گرم پتاسیم وجود دارد.
  • ویتامین B6؛ از ویتامین های گروه B که در تبدیل غذا به انرژی نقش دارد. یک عدد هویج متوسط 7 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند.

سایر ترکیبات گیاهی هویج

هویج دارای ترکیبات گیاهی فراوان از جمله کاروتنوئیدها است که دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قدرتمند بوده و به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری هایی همچون بیماری قلبی و برخی انواع سرطان کمک می کند.

برخی ترکیبات گیاهی مهم موجود در هویج عبارتند از:

  • بتا کاروتن؛ بتا کاروتن کاروتن اصلی موجود در هویج است که می تواند در بدن به ویتامین A تبدیل شود. هویج های نارنجی رنگ سرشار از بتاکاروتن هستند و پختن به جذب بهتر آن در بدن کمک می کند.
  • آلفا کاروتن؛ آنتی اکسیدانی که مانند بتاکاروتن بخشی از آن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.
  • لوتئین؛ یکی از رایج ترین آنتی اکسیدان های موجود در هویج که به طور عمده در هویج های زرد و نارنجی یافت می شود.
  • لیکوپن؛ یک آنتی اکسیدان قرمز روشن که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات قرمز رنگ از جمله هویج های بنفش و قرمز یافت می شود و خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.
  • آنتوسیانین ها؛ آنتی اکسیدان های قدرتمندی که در هویج های تیره تر یافت می شود.

ارزش غذایی هویج پخته آب پز

برخی مواد مغذی موجود در یک عدد هویج پخته آب پز و بدون نمک (61 گرم) عبارت است از:

هویج پخته (61 گرم)مقدار
کالری21.3
پروتئین0.5 گرم
کربوهیدرات5 گرم
قند2.1 گرم
فیبر1.8 گرم
چربی0.1 گرم

ارزش غذایی هویج بخار پز

برخی مواد مغذی موجود در یک عدد هویج بخار پز (61 گرم) عبارت است از:

هویج بخار پز (61 گرم)مقدار
کالری15.6
پروتئین0.4 گرم
کربوهیدرات3.7 گرم
قند1.7 گرم
فیبر1.1 گرم
چربی0.1 گرم

در ادامه بخوانید : خواص هویج

منابع: healthlineeatthismuch