جدول ارزش غذایی هندوانه (کالری، قند و کربوهیدرات)

کالری قند یک قاچ هندوانه
جدول ارزش غذایی هندوانه

جدول ارزش غذایی | مقدار کالری | کربوهیدرات | قند | شاخص گلیسمی | فیبر | ویتامین ها و مواد معدنی | ترکیبات گیاهی | ارزش غذایی هندوانه آناناسی

هندوانه از آن میوه های خوشمزه و آب دار و شیرین است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارد. این میوه دوست داشتنی بومی جنوب آفریقا است و با طالبی، کدو سبز، کدو تنبل و خیار هم خانواده می باشد.

هندوانه سرشار از آب و مواد مغذی مختلف است، کالری بسیار کمی دارد و فوق العاده خنک کننده می باشد. علاوه بر این منبع غذایی خوبی برای دو ماده سیترولین و لیکوپن است که هر دو از ترکیبات گیاهی قدرتمند محسوب می شوند.

این میوه محبوب خواص بی نظیری دارد که از جمله آن ها می توان به کاهش فشار خون، بهبود حساسیت انسولین و کاهش درد عضلانی اشاره کرد.

هندوانه معمولا تازه مصرف می شود اما می توان آن را فریز کرده یا به آب میوه و اسموتی اضافه کرد.

در ادامه با کوکا همراه شوید تا با ارزش غذایی هندوانه قرمز و هندوانه آناناسی آشنا شویم.

ارزش غذایی هندوانه

مواد مغذی موجود در 1 فنجان هندوانه خام (152 گرم) به صورت زیر است:

هندوانه خام (150 گرم)مقدار
کالری45.6
آب91 درصد
پروتئین0.9 گرم
کربوهیدرات11.5 گرم
قند9.4 گرم
فیبر0.6 گرم
چربی0.2 گرم

کالری هندوانه چقدر است؟

هندوانه از میوه های بسیار کم کالری است و در هر فنجان آن حدود 45.6 کالری وجود دارد.

کربوهیدرات هندوانه چقدر است؟

به طور کلی کربوهیدرات موجود در هر واحد هندوانه (یک قاچ) نسبتا کم است و اغلب به شکل قندهای ساده و همچنین مقدار کمی فیبر می باشد.

یک فنجان هندوانه حاوی 11.5 گرم کربوهیدرات است.

قند هندوانه چقدر است؟

قند موجود در هندوانه به شکل قندهای ساده گلوکز، فروکتوز و ساکارز می باشد.

به دلیل سطح بالای فروکتوز در این میوه آن را جزو کربوهیدرات های زنجیره کوتاه قابل تخمیر در نظر می گیرند.

لازم به ذکر است مصرف مقادیر زیاد فروکتوز می تواند باعث مشکلات آزار دهنده در هضم افرادی که بدن آن ها نمی تواند این ماده را به طور کامل هضم کند، مثلا کسانی که دچار سوء جذب فروکتوز هستند، شود.

در هر فنجان هندوانه حدود 9.4 گرم قند گنجانده شده است.

شاخص گلیسمی هندوانه چقدر است؟

شاخص گلیسمی هندوانه بین عدد 72 تا 80 متغیر است که بسیار زیاد می باشد.

با این حال از آن جا که هر واحد (یک قاچ) هندوانه از نظر محتوای کربوهیدرات نسبتا پایین است خوردن آن در افراد دیابتی نگران کننده نیست و تاثیر زیادی روی قند خون ندارد.

فیبر هندوانه چقدر است؟

هندوانه فیبر اندکی دارد، در هر فنجان از این میوه تنها 0.6 فیبر نهفته است.

ویتامین ها و مواد معدنی هندوانه

هندوانه منبع خوب ویتامین C و چند ویتامین و ماده معدنی دیگر است:

  • ویتامین C؛ این آنتی اکسیدان برای سلامتی پوست و عملکرد سیستم ایمنی بدن ضروری است، یک فنجان هندوانه 21 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را تامین می کند
  • پتاسیم؛ ماده معدنی مهمی که برای کنترل فشار خون و سلامت قلب بسیار مهم است، هر فنجان هندوانه حاوی 170.2 میلی گرم پتاسیم می باشد
  • مس؛ این ماده معدنی در بسیاری از مواد غذایی یافت می شود، هر فنجان هندوانه 4 درصد نیاز روزانه بدن به مس را برطرف می کند
  • ویتامین B5؛ این ویتامین که به نام اسید پانتوتنیک نیز شناخته شده تقریبا در همه مواد غذایی تا حدی یافت می شود
  • ویتامین A؛ هندوانه حاوی بتا کاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود، هر فنجان هندوانه 5 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند

سایر ترکیبات گیاهی هندوانه

هندوانه در مقایسه با سایر میوه ها خاصیت آنتی اکسیدانی کمتری دارد اما سرشار از اسید آمینه سیترولین و آنتی اکسیدان لیکوپن است که برای سلامتی بسیار مفید هستند.

  • سیترولین؛ هندوانه یکی از غنی ترین منابع غذایی سیترولین است، بیشترین مقدار سیترولین موجود در هندوانه در پوست سفید و اطراف گوشت آن گنجانده شده است. سیترولین در بدن به اسید آمینه ضروری آرژنین تبدیل می شود و هر دو نقش مهمی در سنتز اکسید نیتریک دارند که با شل کردن عروق خونی به کاهش فشار خون کمک می کند. با این حال برای تامین نیاز روزانه بدن به آرژنین باید 15 فنجان یا 2.3 کیلوگرم هندوانه بخورید!
  • لیکوپن؛ هندوانه بهترین منبع شناخته شده لیکوپن و مسئول رنگ قرمز آن می باشد. گفته شده لیکوپن موجود در هندوانه قرمز از گوجه فرنگی نیز بیشتر است. بدن مقداری از لیکوپن را برای تولید بتاکاروتن استفاده می کند که سپس به ویتامین A تبدیل می شود.

ارزش غذایی هندوانه زرد یا آناناسی

هندوانه زرد از نظر سطح برخی مواد مغذی شبیه هندوانه قرمز است. مواد مغذی موجود در 1 فنجان هندوانه زرد (152 گرم) به صورت زیر است:

هندوانه زرد (152 گرم)مقدار
کالری46
پروتئین1 گرم
کربوهیدرات11 گرم
قند9 گرم
فیبر1 گرم
چربی0 گرم

 

نکته: هندوانه زرد منبع خوب بتاکاروتن است در حالی که هندوانه قرمز منبع خوب لیکوپن محسوب می شود. این دو ماده از آنتی اکسیدان های مهم هستند که خطر ابتلا به سرطان و بیماری های چشم را کاهش می دهند.

منابع: healthlinemyfitnesspaleatthismuch

فال کوکا