ارزش غذایی فلفل دلمه ای سبز، زرد و قرمز (کالری و ویتامین ها)

جدول ارزش غذایی فلفل دلمه ای
جدول ارزش غذایی فلفل دلمه ای

جدول ارزش غذایی فلفل دلمه ای قرمز | مقدار کالری | کربوهیدرات | فیبر | قند | شاخص گلیسمی | فلفل دلمه ای چه ویتامینی دارد؟ | ترکیبات گیاهی | جدول ارزش غذایی فلفل دلمه ای سبز | جدول ارزش غذایی فلفل دلمه ای زرد

فلفل دلمه ای خوش رنگ و خوش عطر بر خلاف تصور بسیاری از افراد که آن را جزو سبزیجات دسته بندی می کنند نوعی میوه متعلق به خانواده بادنجانیان است که مانند سایر هم گروهی هایش از جمله گوجه فرنگی، میوه نان و فلفل چیلی بومی آمریکای مرکزی و جنوبی می باشد.

این میوه محبوب که چه به صورت خام، پخته یا پودر خشک (پاپریکا) طرفداران زیادی دارد از نظر ارزش غذایی بسیار غنی است و با وجود کالری ناچیز، مواد مغذی مختلف از جمله آنتی اکسیدان ها و ویتامین C فراوانی در خود گنجانده است.

برای آشنایی با ارزش غذایی فلفل دلمه ای سبز، زرد و قرمز در ادامه مطلب کوکا را همراهی کنید.

ارزش غذایی فلفل دلمه ای قرمز

فلفل دلمه ای میوه ای رنگارنگ است که به رنگ های مختلف قرمز، زرد، نارنجی و سبز یافت می شود و این تنوع رنگی دوره بلوغ میوه را نشان می دهد.

به عنوان مثال فلفل دلمه ای نارس به رنگ سبز است و طعم کمی تلخ دارد در حالی که رنگ قرمز نشانه بلوغ میوه بوده و شیرین است.

جالب است بدانید قسمت عمده وزن (حدود 92 درصد) فلفل دلمه ای تازه و خام را آب تشکیل داده است و بقیه وزن این میوه شامل کربوهیدرات ها و مقادیر کمی پروتئین و چربی می باشد.

برخی مواد مغذی موجود در 100 گرم فلفل دلمه ای قرمز خام به صورت زیر است:

فلفل دلمه ای قرمز (100 گرم)مقدار
کالری31
پروتئین1 گرم
کربوهیدرات6 گرم
قند4.2 گرم
فیبر2.1 گرم
چربی0.3 گرم

کالری فلفل دلمه ای چقدر است؟

فلفل دلمه ای جزو میوه های کم کالری محسوب می شود و کالری موجود در رنگ های مختلف فلفل دلمه ای (100 گرم) به صورت زیر می باشد:

  • کالری فلفل دلمه ای سبز: 20
  • کالری فلفل دلمه ای زرد: 27
  • کالری فلفل دلمه ای قرمز: 31
  • کالری فلفل دلمه ای پخته قرمز: 26

کربوهیدرات فلفل دلمه ای چقدر است؟

قسمت عمده کالری موجود در فلفل دلمه ای از کربوهیدرات موجود در آن نشات گرفته که اغلب به فرم گلوکز و فروکتوز می باشند و عامل طعم شیرین فلفل دلمه ای رسیده محسوب می شوند.

در 100 گرم فلفل دلمه ای قرمز 6 گرم کربوهیدرات وجود دارد.

فیبر فلفل دلمه ای چقدر است؟

فلفل دلمه ای حاوی مقادیر کمی فیبر می باشد که 2 درصد وزن تازه آن را تشکیل داده است. به عبارت دیگر هر 100 گرم فلفل دلمه ای قرمز حدود 2 گرم فیبر دارد.

قند فلفل دلمه ای چقدر است؟

قند موجود در فلفل دلمه ای تا حد زیادی به رنگ آن بستگی دارد، به عنوان مثال فلفل دلمه ای سبز که طعم مایل به تلخی دارد حاوی قند کمتر – حدود 2.4 گرم در هر 100 گرم – و رنگ قرمز حاوی قند بیشتر – حدود 4.2 گرم قند در هر 100 گرم – می باشد.

شاخص گلیسمی فلفل دلمه ای چقدر است؟

فلفل دلمه ای شاخص گلیسمی پایین بین 10 تا 15 دارد.

ویتامین ها و مواد معدنی فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای دارای ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی می باشد که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ویتامین C؛ ویتامین C از آنتی اکسیدان های ضروری برای سلامت بدن است و از آن جا که یک فلفل دلمه ای قرمز متوسط (79 گرم) حدود 169 درصد و یک عدد فلفل دلمه ای سبز متوسط 106 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند به عنوان یکی از غنی ترین منابع غذایی طبیعی این ویتامین شناخته شده است.
  • ویتامین B6؛ پیریدوکسین رایج ترین نوع ویتامین B6 است که برای تولید گلبول های قرمز خون اهمیت زیادی دارد. یک عدد فلفل دلمه ای قرمز متوسط 18 درصد و یک عدد فلفل دلمه ای سبز متوسط 14 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند.
  • ویتامین K1؛ این ویتامین نوعی ویتامین K است که به نام فیلوکوئینون نیز شناخته شده و برای لخته شدن خون و سلامتی استخوان ها اهمیت زیادی دارد.
  • پتاسیم؛ این ماده معدنی برای سلامت قلب ضروری می باشد، فلفل دلمه ای قرمز متوسط 166.7 میلی گرم و فلفل دلمه ای سبز متوسط 138 میلی گرم پتاسیم در خود گنجانده اند.
  • فولات؛ این ماده که به نام ویتامین B9 نیز شناخته شده روی عملکردهای مختلف بدن اثر گذار است و مصرف کافی آن در دوران بارداری بسیار مهم می باشد، یک عدد فلفل دلمه ای قرمز متوسط حدود 10 درصد و یک عدد فلفل دلمه سبز متوسط حدود 2 درصد نیاز بدن به این ماده را برطرف می کند.
  • ویتامین E؛ این ویتامین نوعی آنتی اکسیدان قدرتمند و ضروری برای اعصاب و ماهیچه ها است و بهترین منابع غذایی آن شامل روغن ها، آجیل ها، دانه ها و سبزیجات می باشد. فلفل دلمه ای قرمز متوسط حدود 7 درصد و فلفل دلمه ای سبز متوسط حدود 2 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند.
  • ویتامین A؛ فلفل دلمه ای قرمز منبع غنی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. یک عدد فلفل دلمه ای قرمز متوسط 14 درصد و یک عدد فلفل دلمه ای سبز متوسط 2 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند.

سایر ترکیبات گیاهی فلفل دلمه ای

فلفل دلمه ای سرشار از آنتی اکسیدان های مختلف به خصوص کاروتنوئیدها است که مقدار آن در فلفل های رسیده افزایش می یابد.

برخی ترکیبات اصلی موجود در فلفل دلمه ای عبارتند از:

  • کپسانتین؛ این ماده نوعی آنتی اکسیدان قدرتمند است که رنگ جذاب فلفل دلمه ای از آن نشات گرفته و به خصوص در فلفل دلمه ای های قرمز رنگ به وفور یافت می شود.
  • ویولاگزانتین؛ این ترکیب رایج ترین آنتی اکسیدان کاروتنوئیدی موجود در فلفل دلمه ای زرد است.
  • لوتئین؛ این ماده برای سلامت چشم بسیار مهم است که بیشتر در فلفل های دلمه ای سبز و پاپریکا سیاه یافت می شود و فلفل دلمه ای رسیده فاقد آن می باشد.
  • کوئرستین؛ این آنتی اکسیدان پلی فنلی از برخی بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی و سرطان پیشگیری می کند.
  • لوتئولین؛ این آنتی اکسیدان پلی فنلی نیز مشابه ماده کوئرستین است و دارای اثرات مثبت زیادی روی سلامتی می باشد.

ارزش غذایی فلفل دلمه ای سبز

فلفل دلمه ای سبز (100 گرم)مقدار
کالری20
پروتئین0.9 گرم
کربوهیدرات4.6 گرم
قند2.4 گرم
فیبر1.7 گرم
چربی0.2 گرم

ارزش غذایی فلفل دلمه ای زرد

فلفل دلمه ای زرد (100 گرم)مقدار
کالری27
پروتئین1 گرم
کربوهیدرات6.3 گرم
فیبر0.9 گرم
چربی0.2 گرم

در ادامه بخوانید : خواص فلفل دلمه ای

منابع: healthlineeatthismuch