جدول ارزش غذایی توت فرنگی و مربای توت فرنگی

جدول ارزش غذایی توت فرنگی
جدول ارزش غذایی توت فرنگی

جدول ارزش غذایی | مقدار کالری | کربوهیدرات | فیبر | قند | پتاسیم | پروتئین | شاخص گلیسمی | پتاسیم | ویتامین ها و مواد معدنی | ترکیبات گیاهی | ارزش غذایی مربای توت فرنگی

توت فرنگی از میوه های خوش رنگ و لعاب با ظاهری جذاب و دوست داشتنی است که مواد مغذی فراوانی در خود گنجانده و خواص زیادی برای سلامتی بدن دارد.

این میوه آب دار که اولین بار در قرن 18 میلادی و در کشورهای اروپایی شناخته شده رنگ قرمز و طعم شیرینی دارد و منبع عالی ترکیبات مغذی زیادی می باشد که از آن جمله می توان به ویتامین C و منگنز فراوان و مقادیر خوب فولات، پتاسیم، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مختلف همچون آنتوسیانین ها اشاره کرد.

توت فرنگی معمولا به صورت خام و تازه میل می شود اگرچه می توان از آن داخل مرباها، ژله ها و دسرها نیز استفاده کرد.

برای آشنایی با ارزش غذایی توت فرنگی خام و مربای توت فرنگی در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید.

ارزش غذایی توت فرنگی

توت فرنگی از میوه های فوق العاده آب دار است و حدود 91 درصد وزن آن را آب تشکیل داده است. برخی از مهم ترین مواد مغذی موجود در 100 گرم توت فرنگی خام به صورت زیر می باشد:

توت فرنگی خام (100 گرم)مقدار
کالری32
پروتئین0.7 گرم
کربوهیدرات7.7 گرم
قند4.9 گرم
فیبر2 گرم
چربی0.3 گرم

کالری توت فرنگی چقدر است؟

توت فرنگی میوه ای کم کالری است، مقدار کالری موجود در اندازه های مختلف توت فرنگی خام به صورت زیر است:

  • کالری یک عدد توت فرنگی کوچک (7 گرم): 2.2
  • کالری یک عدد توت فرنگی متوسط (12 گرم): 3.8
  • کالری یک عدد توت فرنگی بزرگ (18 گرم): 5.8

لازم به ذکر است کالری توت فرنگی خشک شده معمولا بیش از 300 می باشد.

کربوهیدرات توت فرنگی چقدر است؟

توت فرنگی جزو میوه های کم کربوهیدرات محسوب می شود به طوری که در هر 100 گرم این میوه تنها 7.7 گرم کربوهیدرات موجود است که اغلب به فرم قندهای ساده مانند گلوکز، فروکتوز و ساکارز و مقداری فیبر می باشد.

فیبر توت فرنگی چقدر است؟

حدود 26 درصد کربوهیدرات توت فرنگی را فیبر تشکیل داده است، 100 گرم توت فرنگی حاوی 2 گرم فیبر محلول و نا محلول می باشد.

قند توت فرنگی چقدر است؟

قند موجود در اندازه های مختلف توت فرنگی به صورت زیر می باشد:

  • یک عدد توت فرنگی کوچک (7 گرم): 0.3 گرم
  • یک عدد توت فرنگی متوسط (12 گرم): 0.6 گرم
  • یک عدد توت فرنگی بزرگ (18 گرم): 0.9 گرم

شاخص گلیسمی توت فرنگی چقدر است؟

شاخص گلیسمی توت فرنگی عدد 40 دارد که عدد نسبتا پایینی بوده و باعث افزایش شدید قند خون نمی شود، به طور کلی توت فرنگی جزو میوه های بی خطر برای دیابتی ها محسوب می شود.

ویتامین ها و مواد معدنی توت فرنگی

برخی از مهم ترین ویتامین ها و مواد معدنی موجود در توت فرنگی عبارتند از:

  • پتاسیم؛ این ماده معدنی نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای مهم بدن از جمله تنظیم فشار خون دارد. هر 100 گرم توت فرنگی حاوی 153 میلی گرم پتاسیم می باشد
  • ویتامین C؛ توت فرنگی منبع عالی این آنتی اکسیدان قدرتمند است که برای سیستم ایمنی و سلامت پوست ضروری می باشد. 100 گرم توت فرنگی 98 درصد نیاز روزانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند
  • منگنز؛ این عنصر اغلب در غلات سبوس دار، حبوبات، میوه و سبزیجات به مقدار فراوان یافت می شود و برای بسیاری از فرایندهای بدن ضروری می باشد. 100 گرم توت فرنگی حدود 20 درصد نیاز بدن به منگنز را تامین می کند
  • فولات یا ویتامین B9؛ این ویتامین برای رشد طبیعی بافت ها و عملکرد سلول ها ضروری است و مصرف آن به خصوص در زنان باردار و افراد مسن اهمیت زیادی دارد. 100 گرم توت فرنگی 6 درصد نیاز روانه بدن به این ویتامین را برطرف می کند
  • پتاسیم؛ این ماده معدنی نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای مهم بدن از جمله تنظیم فشار خون دارد. هر 100 گرم توت فرنگی حاوی 153 میلی گرم پتاسیم می باشد

توت فرنگی حاوی مقادیر نسبتا کمتری آهن، مس، منیزیم، فسفر، ویتامین های K، B6 و E نیز می باشد.

سایر ترکیبات گیاهی توت فرنگی

توت فرنگی از آن دسته میوه های آنتی اکسیدانی خوشمزه است که ترکیبات گیاهی زیادی در خود گنجانده است، از جمله:

  • پلارگونیدین؛ آنتوسیانین اصلی موجود در توت فرنگی که رنگ قرمز به این میوه بخشیده است
  • الاژیک اسید؛ یک آنتی اکسیدان پلی فنلی که فواید زیادی برای سلامتی دارد و به مقدار فراوان در توت فرنگی یافت می شود
  • الاژیتانین؛ ماده ای که در روده به اسید الاژیک تبدیل می شود
  • پروسیانیدین ها؛ آنتی اکسیدان هایی که معمولا در گوشت و هسته توت فرنگی یافت می شوند و برای سلامتی مفید هستند

نکته: بیش از 25 گونه مختلف آنتوسیانین در توت فرنگی وجود دارد که پلارگونیدین فراوان ترین نوع آن ها می باشد. رنگ قرمز توت فرنگی از ترکیبات آنتوسیانین موجود در این میوه نشات گرفته که اغلب در پوست و مقادیری در گوشت میوه وجود دارد. محتوای آنتوسیانین با شدت رنگ میوه رابطه دارد و هر چه میوه بیشتر رسیده باشد مقدار آن افزایش می یابد.

ارزش غذایی مربای توت فرنگی

برخی از مهم ترین مواد مغذی موجود در 100 گرم مربای توت فرنگی به صورت زیر می باشد:

مربای توت فرنگی (100 گرم)مقدار
کالری278
پروتئین0.4 گرم
کربوهیدرات68.9 گرم
فیبر1.1 گرم
چربی0.1 گرم

در ادامه بخوانید : خواص توت فرنگی

منابع: healthlineeatthismuch