مصرف آووکادو برای افراد مبتلا به دیابت مفید است یا مضر؟

تاثیر آووکادو بر قند خون چیست؟
تاثیر آووکادو بر دیابت

آووکادو از میوه های خوشمزه خامه ای سبز رنگ و سرشار از ویتامین ها، مواد مغذی، چربی های سالم و دوست دار قلب است که به خصوص طی سال های اخیر محبوبیت زیادی در میان همه مردم از جمله افراد مبتلا به دیابت پیدا کرده است.

آووکادو اگرچه به عنوان میوه سرشار از چربی شناخته شده است اما چربی آن برای افراد مبتلا به دیابت مناسب بوده و افزودن آن به رژیم غذایی این بیماران به کاهش وزن، کاهش کلسترول و افزایش حساسیت به انسولین کمک می کند.

برای آشنایی با خواص منحصر به فرد آووکادو برای دیابتی ها در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید.

آیا دیابتی ها می توانند آووکادو بخورند؟

مصرف مقدار مناسب آووکادو نیز مانند بسیاری از میوه ها و سبزیجات دیگر برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نه تنها خطر خاصی ندارد بلکه خواص متعددی نیز به همراه خواهد داشت.

برخی فواید آووکادو برای بیماران مبتلا به دیابت عبارتند از:

1. باعث نوسان ناگهانی قند خون نمی شود

آووکادو از میوه های کم کربوهیدرات است، به این معنا که تاثیر کمی روی سطح قند خون داشته و قند خون را به میزان قابل توجهی افزایش نمی دهد اما آن چه که آووکادو را به یک انتخاب ایده آل برای دیابتی ها تبدیل کرده این است که با وجود سطح پایین کربوهیدرات سرشار از فیبر می باشد.

به همین دلیل مصرف این میوه بر خلاف بسیاری از خوراکی های پر فیبر دیگر باعث نوسان قند خون نمی شود و بیماران مبتلا به دیابت می توانند با خیال راحت از فیبر موجود در آن بهره ببرند.

2. قند خون ناشتا را کاهش می دهد

همان طور که قبلا اشاره کردیم آووکادو از میوه های پر فیبر است، مصرف فیبر در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 به کاهش قند خون ناشتا و سطح A1c کمک می کند.

گفته شده نصف یک عدد آووکادوی کوچک حاوی حدود 5.9 گرم کربوهیدرات و 4.6 گرم فیبر است و حداقل مقدار فیبر مورد نیاز بدن در افراد بزرگسال به صورت زیر می باشد:

  • زنان 50 ساله و کمتر: 25 گرم
  • زنان بالای 50 سال: 21 گرم
  • مردان 50 ساله و کمتر: 38 گرم
  • مردان بالای 50 سال: 30 گرم

برای تامین فیبر مورد نیاز بدن خود علاوه بر آووکادو می توانید سبزیجات برگ دار، انواع توت ها، دانه چیا و آجیل را نیز به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

3. به کاهش وزن و بهبود حساسیت به انسولین کمک می کند

کاهش وزن در افراد مبتلا به دیابت – حتی اگر اندک باشد – می تواند حساسیت به انسولین را افزایش و خطر بروز عوارض جدی این بیماری را کاهش دهد.

مصرف آووکادو به دلیل چربی های سالم موجود در این میوه به کاهش گرسنگی و احساس سیری طولانی مدت کمک کرده و با کاهش تعداد میان وعده های روزانه به کنترل کالری مصرفی کمک می کند.

لازم به ذکر است چربی های سالم موجود در آووکادو از نوع چربی های چند غیر اشباع بوده و تاثیر خوبی در استفاده موثر انسولین توسط بدن دارند.

4. خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد

به طور کلی چربی ها به دو دسته سالم و نا سالم می شوند.

چربی های سالم از جمله چربی های تک غیر اشباع و چند غیر اشباع به افزایش کلسترول خوب و پاک سازی کلسترول بد خون کمک کرده و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهند در حالی که چربی های نا سالم که شامل چربی های اشباع شده و ترانس می باشند باعث افزایش کلسترول و کاهش کلسترول خوب بدن شده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی در بیماران دیابتی و افراد سالم را افزایش می دهند.

چربی های موجود در آووکادو از نوع چربی های سالم و دوست دار قلب می باشند.

عوارض جانبی آووکادو

اگرچه مصرف مقدار مناسب آووکادو برای افراد مبتلا به دیابت مفید است اما از آن جا که یک عدد آووکادوی هس حدود 250 تا 300 کالری دارد مصرف بیش از حد آن به دلیل افزایش کالری دریافتی بدن می تواند به افزایش وزن منجر شود.

اگر قصد لاغری دارید توصیه می شود از آووکادو تنها به عنوان جایگزینی برای غذاهای سرشار از چربی های اشباع از جمله پنیر و کره استفاده کنید، مثلا یک عدد آووکادو را له کرده و به جای کره روی نان تست بمالید.

نحوه خرید آووکادو

از آن جا که فرایند رسیدن آووکادو چند روز طول می کشد اکثر میوه هایی که در میوه فروشی ها عرضه می شوند هنوز به طور کامل نرسیده اند و معمولا مردم نیز می دانند باید بعد از خرید چند روز منتظر بمانند تا آووکادو کاملا برسد.

یک آووکادوی نارس یا کال رنگ سبز دارد و کمی تیره تر از خیار است در حالی که بعد از رسیدن به سبز تیره تغییر کرده و رنگ آن تقریبا به سیاهی می زند.

آووکادوی کال مانند سیب سفت است و باید چند روز در آشپزخانه بماند تا مانند گوجه فرنگی نرم شود.

قبل از خرید آووکادو پوست آن را با دقت بررسی کنید که لکه یا کبودی نداشته باشد.

نحوه مصرف آووکادو

به گفته سازمان غذا و دارو مقدار مناسب آووکادو برای هر بار مصرف حدود یک پنجم میوه است که حاوی 50 کالری می باشد، با این حال به نظر می رسد افراد معمولا هر بار حدود نیمی از این میوه را میل می کنند که البته تاثیر خوبی در تغذیه، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سندرم متابولیک داشته است.

برای جایگزین کردن چربی های مضر رژیم غذایی خود با چربی های سالم آووکادو می توانید از ایده های زیر استفاده کنید:

  • آووکادو را به جای کره و پنیر خامه ای روی نان تست صبحانه خود بمالید، در این صورت چربی های بد را با چربی های خوب غنی از فیبر جایگزین کرده اید.
  • به جای کره و روغن از آووکادو برای پخت و پز استفاده کنید.
  • برای افزایش مواد مغذی، فیبر و ترکیبات گیاهی اسموتی خود، به جای شیر از آووکادو استفاده کنید.
  • در سالاد خود آووکادو را جایگزین پنیر کنید.

در ادامه بخوانید : تخم شنبلیله برای دیابت مفید است یا مضر؟

منبع: healthline