بهترین آجیل های سرشار از آنتی اکسیدان طبیعی

آجیل و دانه های سرشار از آنتی اکسیدان
آجیل و دانه های سرشار از آنتی اکسیدان

آجیل ها از جمله مواد خوراکی پرخاصیت غنی از مواد مغذی و آنتی اکسیدان ها هستند که معمولا به عنوان میان وعده و تنقلات سالم از آن ها استفاده می شود.

در ادامه سری مطالب مواد غذایی آنتی اکسیدانی این بار به سراغ آجیل های پرطرفدار و دوست داشتنی رفته و قصد داریم بهترین آجیل ها و مغزهای آنتی اکسیدانی را معرفی کنیم. با کوکا همراه باشید.

بهترین آجیل های آنتی اکسیدانی

1. پکان

پکان یا گردو آمریکایی در لیست بهترین آجیل های آنتی اکسیدانی رتبه اول را به دست آورده است، از جمله آنتی اکسیدان های موجود در گردو پکان می توان به پلی فنل ها اشاره کرده که به کاهش کلسترول بد کمک می کنند. اسید الاژیک، ویتامین A و E نیز دارای خاصیت ضد پیری می باشند.

مصرف گردو پکان خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروق کرونری و سکته مغزی را کاهش داده و منگنز موجود در آن که نوعی آنتی اکسیدان قوی و ضروری برای بدن است به بهبود سلامت مغز کمک می کند.

2. گردو

خانواده گردو به خاصیت آنتی اکسیدانی قوی آن شناخته شده است، از جمله آنتی اکسیدان های موجود در گردوی معمولی می توان به ویتامین E، ملاتونین و پلی فنل ها اشاره کرد.

گردو از آسیب اکسیداتیو کلسترول بد خون بعد از غذا جلوگیری کرده و خطر ابتلا به آترواسکلروز را کاهش می دهد.

3. فندق

فندق یکی دیگر از بهترین خوراکی های آنتی اکسیدانی است که از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد پیشگیری کرده، پلی فنل های موجود در آن به کاهش کلسترول و التهاب کمک می کنند و خطر بروز سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

فندق از پیری زودرس پوست نیز جلوگیری می کند.

4. پسته

پسته به دلیل غلظت آنتی اکسیدانی بالا خطر ابتلا به سرطان را کاهش داده و برای بهبود هضم مفید است.

لوتئین و زاکسنتین موجود در این آجیل خوشمزه از آنتی اکسیدان های مهم برای سلامت چشم محسوب می شوند و از بروز دژنراسیون ماکولا و از دست دادن بینایی پیشگیری می کنند.

پسته حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی پلی فنلی و توکوفرول نیز می باشد و از بدن در برابر بیماری های قلبی و سرطان محافظت می کند.

5. شاه بلوط

شاه بلوط منبع خوب آنتی اکسیدان هایی همچون فرولیک اسید، گالوکاتچین، اپی کاتچین گالات و کاتچین گالات است که با رادیکال های آزاد مقابله کرده و خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله دیابت نوع 2 و سرطان را کاهش می دهند.

براساس نتایج مطالعات آزمایشگاهی اسید فرولیک رشد سلول های سرطانی پوست، تیروئید، ریه و استخوان را کند می کند.

6. بادام

آنتی اکسیدان های موجود در بادام با مقابله با استرس اکسیداتیو از التهاب، پیری زودرس و بیماری های مزمن همچون سرطان پیشگیری می کنند.

این آنتی اکسیدان ها بیشتر در لایه قهوه ای پوست بادام وجود دارند و به همین دلیل بادامی که پوست آن گرفته شده از نظر خاصیت آنتی اکسیدانی گزینه چندان عالی محسوب نمی شود.

7. بادام زمینی

این آجیل پرخاصیت سرشار از ترکیبات گیاهی بیواکتیو و آنتی اکسیدان های مختلف پلی فنلی، ویتامین E، رزوراترول، ایزوفلاونوئیدها، اسید فیتیک و غیره می باشد که اگرچه بخش اعظم آن در پوست بادام زمینی خام نهفته است اما بادام زمینی بدون پوست نیز دارای مقادیر خوبی خاصیت آنتی اکسیدانی می باشد.

8. بادام هندی

بادام هندی حاوی آنتی اکسیدان هایی همچون لوتئین و زاکسنتین می باشد که برای سلامت چشم ضروری بوده و خطر بروز آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد.

9. ماکادمیا

ماکادمیا بالاترین سطح فلاونوئیدی در میان آجیل های درختی را دارا می باشد و برای کاهش کلسترول خون و التهاب مفید است.

ماکادمیا حاوی توکوترینول ها نیز می باشد که از انواع ویتامین E محسوب شده و علاوه بر کاهش کلسترول، از بدن در برابر سرطان و بیماری های مغزی محافظت می کند.

10. آجیل برزیلی

آجیل برزیلی حاوی آنتی اکسیدان هایی همچون سلنیوم، ویتامین E و فنل ها می باشد که به کاهش التهاب کمک کرده و برای قلب و مغز مفید می باشد.

11. آجیل درخت کاج

آجیل دانه کاج منبع غنی آنتی اکسیدان های مختلف از جمله ویتامین D، C، E، A و B می باشد که همگی برای سلامت بدن ضروری بوده و با مقابله با رادیکال های آزاد از پیری زودرس جلوگیری می کنند.

در ادامه بخوانید : میوه های سرشار از آنتی اکسیدان

منبع: superfoodly