بهترین سبزیجات مفید و پر از ویتامین برای آب گرفتن

آب سبزیجات مفید
آب سبزیجات مفید

آب گیری طی سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده و افرادی که به سلامتی خود توجه زیادی دارند از آب میوه و سبزیجات به عنوان نوشیدنی مفید و مطمئن برای افزایش مواد مغذی دریافتی روزانه بهره می برند.

با این وجود برای آن هایی که تجربه زیادی در این زمینه ندارند تشخیص این که کدام سبزیجات برای آب گیری مناسب تر است کار دشواری خواهد بود.

اگر به آب گیری سبزیجات علاقه مند هستید در ادامه مطلب با کوکا همراه شوید تا به معرفی بهترین آب سبزیجات خوشمزه و مفید برای سلامتی بدن بپردازیم.

1. کلم کیل

کلم کیل از سبزیجات برگ سبز همه کاره و پر خاصیت است که به دلیل طعم ملایم با بسیاری از میوه ها و سبزیجات به خوبی جفت می شود.

کلم کیل منبع خوب چندین ماده مغذی مهم از جمله ویتامین A ،C و K به شمار می رود و به خصوص زمانی که به صورت خام مصرف شود به دلیل آنتی اکسیدان بتاکاروتن فراوان موجود در آن به خنثی سازی رادیکال های آزاد کمک کرده و از بدن در برابر بیماری های قلبی محافظت می کنند.

آب کلم کیل از بیماری های قلبی پیشگیری کرده و به کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب کمک می کند.

2. هویج

هویج به دلیل طعم شیرین ملایم و مواد مغذی فراوان موجود در آن انتخابی عالی برای آب گیری است که طرفداران زیادی نیز دارد.

هویج سبزی کم کالری است و دارای مقادیر زیادی ویتامین، بیوتین، پتاسیم و کاروتنوئیدهای آنتی اکسیدانی می باشد.

بتا کاروتن، لیکوپن، آلفا کاروتن و لوتئین از جمله کارتنوئیدهای موجود در هویج هستند که خطر ابتلا به بیماری های دژنراسیون چشم، بیماری های قلبی و انواع خاص سرطان از جمله سرطان پروستات را کاهش می دهند.

هویج شیرین و دوست داشتنی به خوبی با سایر سبزیجات و میوه های رایج از جمله مرکبات، زنجبیل و چغندر ترکیب می شود.

3. چغندر

چغندر خوشمزه و خوش رنگ و لعاب از دیگر سبزیجات مفید برای سلامتی می باشد.

این سبزی پر خاصیت علاوه بر منگنز، پتاسیم و فولات فراوان حاوی نیترات نیز می باشد که به کنترل فشار خون، بهبود عملکرد ورزشی و ذهنی کمک می کند.

برگ چغندر نیز دارای خواص زیادی بوده و از سبزیجات مناسب برای آب گیری محسوب می شود.

4. کلم

بسیاری افراد گمان می کنند کلم گزینه خوبی برای آب سبزیجات نمی باشد اما این سبزی مغذی و خوشمزه به خوبی با آب سایر سبزیجات ترکیب می شود.

کلم سرشار از ویتامین های K و C و همچنین ریز مغذی های مختلف از جمله فولات، منگنز و ویتامین B6 می باشد.

کلم هم خانواده سبزیجات چلیپایی همچون کلم بروکلی، کلم کیل، گل کلم و کلم بروکسل است و با توجه به تحقیقات انجام شده خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و التهاب را کاهش می دهد.

5. اسفناج

اسفناج از سبزیجات برگ سبز دیگری است که طعم ملایم و تازه ای به اسموتی و نوشیدنی های دیگر می بخشد.

اسفناج سرشار از ویتامین A و C و آنتی اکسیدان هایی همچون کوئرستین، کامپفرول و لوتئین است، این سبزی پر خاصیت مقادیر زیادی نیترات نیز دارد که برای سلامت قلب و کاهش فشار خون بالا مفید می باشد.

آب اسفناج به دلیل خاصیت آنتی اسیدی قوی برای درمان رفلاکس اسید معده مفید است.

6. کلم بروکلی

کلم بروکلی از سبزیجات چلیپایی و منبع عالی ریز مغذی هایی همچون پتاسیم، ویتامین های A و B6 و C و آنتی اکسیدان کامپفرول می باشد که با خنثی سازی رادیکال های آزاد به کاهش التهاب کمک کرده و از رشد و نمو سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

مطالعات نشان داده مصرف روزانه یک وعده سبزیجات سرشار از کامپفرول و سایر آنتی اکسیدان ها خطر زوال ذهن ناشی از افزایش سن را کاهش می دهد.

برای بهره بردن از مواد مغذی موجود در کلم بروکلی کافیست سر و ریشه آن را به آب سبزیجات خود اضافه کنید.

7. جعفری

جعفری از سبزیجات پر کاربرد در زمینه آشپزی است که اگرچه معمولا به عنوان ادویه و چاشنی برای خوش طعم شدن غذا استفاده می شود اما برای آب گیری نیز انتخاب خوبی می باشد.

آب جعفری تازه سرشار از ویتامین های A ،C و K است که برای سلامتی بدن ضروری می باشند.

8. خیار

آب فراوان موجود در خیار آن را به یک ماده مغذی عالی برای آب گیری تبدیل کرده است.

خیار از سبزیجات کم کالری با پتاسیم، منگنز، ویتامین K و C فراوان است و علاوه بر هیدراتاسیون بدن برای سلامت سیستم گوارشی، عملکرد کلیه ها، کنترل وزن و بهبود عملکرد فیزیکی مفید است.

تحقیقات نشان داده عصاره خیار التهاب موجود در سلول های پوستی را کاهش می دهد و آب خیار یکی از بهترین نوشیدنی ها به خصوص برای زمان هایی است که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می گیرید.

9. برگ چغندر سوئیسی

برگ چغندر سوئیسی از سبزیجات برگ دار سرشار از ویتامین و مواد معدنی است.

این سبزی پر خاصیت دارای مقادیر فراوان ویتامین A و C است که به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی از آسیب سلول ها جلوگیری می کنند.

این سبزی را می توان به آب سبزیجات مختلف اضافه یا به عنوان جایگزین سبزیجات برگ دار رایج مانند کلم کیل و اسفناج استفاده کرد.

10. علف گندم

علف گندم نوعی علف خوراکی و یکی از محبوب ترین سبزیجات پر خاصیت برای آب گیری می باشد.

علف خوراکی سرشار از مواد مغذی مختلف از جمله آهن، فسفر، منیزیم، مس و 17 اسید آمینه مختلف است و رنگدانه کلروفیل موجود در آن دارای خواص ضد التهابی و ضد سرطانی می باشد.

برخی مطالعات نشان داده مکمل پودر علف گندم به کاهش سطح تری گلیسیرید و کلسترول و بهبود سلامت قلب کمک می کند.

آب علف گندم را می توان به تنهایی یا به همراه آب سبزیجات دیگر میل کرد.

11. کرفس

کرفس علاوه بر آب فراوان حاوی مقادیر زیادی ویتامین های A ،K و C و آنتی اکسیدان هایی همچون کامپفرول، اسید کافئیک و اسید فرولیک می باشد.

تحقیقات نشان داده عصاره کرفس به کاهش فشار خون بالا، تری گلیسیرید و کلسترول خون کمک کرده و سلامت قلب را بهبود می بخشد، برخی ترکیبات موجود در کرفس نیز دارای خواص ضد التهابی قوی هستند که خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد.

بسیاری از افراد آب کرفس را به تنهایی می نوشند اما می توان آن را با آب لیمو، سیب، زنجبیل و سبزیجات برگ دار ترکیب کرد.

12. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی از سبزیجات پر کاربرد در آشپزخانه است که علاوه بر پخت و پز به عنوان یکی از بهترین سبزیجات آب گیری نیز شناخته شده است.

گوجه فرنگی ماده غذایی کم کالری و سرشار از مواد مغذی همچون ویتامین C، پتاسیم و فولات می باشد و لیکوپن فراوان موجود در آن خطر ابتلا به سرطان پروستات، حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش می دهد.

آب گوجه فرنگی برای رفع التهاب، افزایش متابولیسم و بهبود باروری در مردان مفید است و التهاب ناشی از فعالیت های ورزشی را کاهش می دهد.

با اضافه کردن گوجه فرنگی به آب کرفس، خیار و جعفری می توان یک نوشیدنی تازه و سالم درست کرد.

در ادامه بخوانید : آب میوه های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

منبع: healthline

فال روزانه کوکا